Energa udostępniła swój system łączności morskim służbom ratowniczym. „Doskonały przykład patriotyzmu”

konferencja energa sar tetra

Poprawi się łączność pomiędzy jednostkami Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) oraz ich komunikacja z Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym – dzięki systemowi łączności kryzysowej TETRA, który SAR udostępniła Energa SA.

W poniedziałek podczas konferencji prasowej Energi SA i Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) w Gdyni został zaprezentowany nowoczesny system łączności kryzysowej TETRA, zbudowany na potrzeby kryzysowe energetyki. Część jego funkcjonalności Energa udostępniła SAR. System jest już wykorzystywany przez jednostki pływające.

Energa wyjaśniła, że system łączności TETRA to niezależny od operatorów komórkowych system łączności cyfrowej, który dzięki zastosowanym zabezpieczeniom jest bardziej niezawodny w przypadku klęsk żywiołowych i awarii masowych.

OD KOŁOBRZEGU DO WSCHODNIEJ GRANICY

Prezes Energa SA Daniel Obajtek zaznaczył, że spółka „jako jedyna w Polsce wprowadziła na tak szeroką skalę system TETRA”. Wyjaśnił, że „sieć pokrywa cały obszar dystrybucji Grupy i obejmuje zasięgiem 85 proc. linii brzegowej Polski, od Kołobrzegu do wschodniej granicy polskiej części Bałtyku”.

Spółka podkreśliła, że dzięki dostępowi do systemu TETRA Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa będzie mogła skuteczniej prowadzić akcje poszukiwawcze i ratownicze. W ten sposób Polska dołączy też do m.in. Norwegii, Finlandii, Belgii, Litwy i Dani, które już wykorzystują takie systemy podczas morskich akcji.

Poinformowano, że Energa i SAR przeprowadziły już testy, które potwierdzają przydatność tego systemu podczas działań na morzu. Rzecznik Grupy Energa, Adam Kasprzyk powiedział PAP, że wartość systemu wykorzystywanego przez spółkę to 92 mln zł.

Fot. mat. pras.

„DOSKONAŁY PRZYKŁAD PATRIOTYZMU”

Uczestnicząca w konferencji posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zwróciła uwagę, że „tego typu podejście jest doskonałym przykładem patriotyzmu gospodarczego”. – Raz zainwestowane pieniądze trzeba wykorzystać jak najefektywniej. Energa buduje wizerunek spółki zaangażowanej społecznie wzmacniającej pozycję międzynarodową Polski – oceniła.

Dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Maciej Zawadzki przypomniał, że Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa z siedzibą w Gdyni niesie pomoc wszystkim osobom na morzu, bez względu na to, czy są to turyści, statki handlowe, rybackie czy pasażerskie. – Zwalczamy także zagrożenia i zanieczyszczenia olejowe i chemiczne środowiska morskiego. Problemy z odpowiednim poziomem łączności są jedną z bolączek, z którymi się dotychczas borykaliśmy. Są miejsca na polskim wybrzeżu, gdzie łączność UKF w oparciu o systemy, z których obecnie korzystamy jest bardzo zła, bądź całkowicie zanika. System TETRA ten problem wyeliminuje – mówi dyrektor Zawadzki.

ORKAN KSAWERY I NOWY SYSTEM

SAR to międzynarodowa nazwa służb, które ratują osoby znajdujące się w niebezpieczeństwie na morzu. W Polsce ich rolę pełni Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa z siedzibą w Gdyni.

Energa SA wyjaśniła, że system łączności, który udostępniła służbie SAR zapewnia łączność nawet w najtrudniejszych sytuacjach kryzysowych i awariach masowych (także podczas blackoutu). Został wdrożony przez spółkę po przejściu orkanu Ksawery w 2013 r., który doprowadził do braku zasilania u ponad 300 tys. klientów Energi. Spółka wyjaśniła, że wówczas brak skutecznego systemu łączności wydłużył czas przerwy w dostawach prądu o około 20 minut na odbiorcę. W krytycznym momencie nie działało 250 stacji GSM, które z braku zasilania wyłączyły się już po 3-4 godzinach.

awaria gsm po przejsciu orkanu ksawey w 2013 rAwaria GSM po przejściu orkanu Ksawery Fot. mat. pras.

Zastępca Dyrektora Departamentu Telekomunikacji w Energa Operator, Krystian Górski wyjaśnił, że na tegoroczne nawałnice w sierpniu Energa była dużo lepiej przygotowana. – Mimo że system był w fazie testów eksploatacyjnych, znacząco usprawnił prowadzenie działań w terenie i koordynację prac. Wykorzystywany komercyjnie system telefonii komórkowej GSM nie daje gwarancji łączności w czasie awarii masowych, zwłaszcza w sytuacjach nadzwyczajnych – argumentował.

36 GODZIN BEZ ZASILANIA

Z systemu łączności TETRA korzysta jedynie określona grupa użytkowników (np. monterzy Energi, ratownicy służby SAR). System szyfruje połączenia, daje pełną kontrolę nad łącznością użytkowników i zapewnia co najmniej 36 godzinną ciągłość działania bez zasilania zewnętrznego.

System zapewnia komunikację głosową między brygadami pogotowia energetycznego i dyspozytorami oraz przyspiesza tempo usuwania awarii masowych. Spółka postawiła już 123 ze 139 planowanych masztów (przekaźników), a w czerwcu br. rozpoczęła próbną eksploatację. Spółka zapowiada, że na początku 2018 roku wdroży wszystkie funkcjonalności systemu i uruchomi wszystkie planowane przekaźniki. Wówczas, poza niezawodną łącznością, możliwe będzie m.in. zdalne sterowanie odłącznikami energetycznymi na całym obszarze działania.

WYKORZYSTYWANY W PONAD 100 PAŃSTWACH

System TETRA został opracowany przez Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) jako bezpieczny standard łączności dla przemysłu i dla służb państwowych. Powstał do wsparcia działania w sytuacjach krytycznych. Jest systemem dyspozytorskim przeznaczonym przede wszystkim dla służb bezpieczeństwa publicznego (policja, straż pożarna), ratownictwa, administracji, transportu publicznego (miejskiego czy kolejowego), a także dla dużych przedsiębiorstw, w tym energetycznych.

System TETRA jest wykorzystywany w ponad 100 państwach na świecie, w tym w około 50 państwach użytkowany jest przez sektor publiczny.

Bożena Leszczyńska (PAP)/Marcin Lange/puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj