Ruszyły prace związane z przebudową drogi rowerowej w ciągu alei Franciszka Mamuszki w Sopocie. Prace budowlane będą prowadzone na odcinku od Parku Północnego do molo i będą polegały na wymianie nawierzchni ścieżki. Stary, zniszczony asfalt zastąpi niefazowana kostka betonowa. Przebudowywany odcinek alei nadmorskiej jest częścią międzynarodowej trasy rowerowej R-10, przebiegającej dookoła basenu Morza Bałtyckiego i łączącej najważniejsze miasta nadmorskie. Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Mamuszki jest pierwszym etapem prac na należącym do miasta, liczącym 5,5 km odcinku międzynarodowej trasy R-10. W ramach robót, oprócz wymiany nawierzchni, ścieżka rowerowa zostanie odseparowana od ciągu pieszego, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych w tym rejonie. Koszt pierwszego etapu przebudowy (al. Mamuszki) wyniesie 2,3 mln zł. Całkowity koszt prac na sopockim odcinku R-10 to 9,6 mln zł – informuje portal sopot.pl.
MIASTO ZACHĘCA DO SPACERÓW
Przebudowa jest częścią konsekwentnej polityki miasta zmierzającej do rozbudowania infrastruktury rowerowej, a w efekcie wzrostu świadomości ekologicznej, mogącej przełożyć się na zmianę stylu życia i poruszania mieszkańców kurortu.
– Sopot jest miastem krótkich odległości, co z pewnością zachęca do spacerów i korzystania z roweru jako alternatywnej formy transportu – mówi portalowi miejskiemu Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Również ci, którzy traktują jazdę na rowerze bardziej wyczynowo, znajdą w Sopocie coś dla siebie. Mamy bardzo dobry, najlepszy w Polsce stosunek dróg rowerowych do pozostałych ulic. Rozwijamy tę infrastrukturę budując nowe ścieżki dla jednośladów i poprawiając to, co już jest – dodaje.
MIASTO DLA ROWERZYSTÓW
Miasto wybudowało już ponad 20 km dróg rowerowych, co stanowi ponad 30 proc. ogółu sopockich ulic. Przebudowywanych będzie także niemal 10 km dróg leśnych. Ponadto Sopot jest trzecim, największym udziałowcem projektu Roweru Metropolitalnego. Pierwsze jednoślady pojawią się w mieście już w tym roku, w sumie będą to 164 rowery. Urząd Miasta Sopotu wyposażył też swoich pracowników w dwa rowery elektryczne. Mogą być wykorzystywane w godzinach pracy, do poruszania się po mieście w sprawach służbowych. Premiowane są również osoby, które w codziennych dojazdach do pracy w UM nie korzystają z samochodów.
Trwają prace nad „Studium zrównoważonej mobilności dla miasta Sopotu”, dokumentem, który może w istotny sposób zmienić sposób poruszania się po mieście. W ramach tych działań, pod koniec ubiegłego roku kurort odwiedził duński architekt i urbanista Lasse Schelde. Miasto modernizuje ścieżki i drogi rowerowe, których sopockie odcinki stanowią część większej infrastruktury rowerowej, jak międzynarodowa trasa R-10, lub są częścią rekreacyjnych szlaków rowerowych na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Inwestycje finansowane są z budżetu miasta przy wsparciu funduszy unijnych.
oprac. mar