Do tej pory nie dokonała tego żadna polska żeglarka. Srebrny Sekstant za Rejs Roku przyznany

Nagroda Honorowa Rejs Roku 2017 oraz Srebrny Sekstant trafiła do polsko-niemieckiej pary żeglarzy – kpt. Joanny Pajkowskiej i kpt. Uwe Rottgeringa za zwycięstwo w transatlantyckich regatach TWOSTAR 2017.

Regaty TWOSTAR 2017 były wyjątkowo trudne. Pogoda była najgorsza w 60-letniej historii regat. Tylko 7 z 21 jachtów, jakie wystartowały z Plymouth, dopłynęło do mety w Newport. 4 jednostki zatonęły. Dlatego wybór jury nie był zbyt trudny – mówił Radiu Gdańsk Zbigniew Stosio, sekretarz jury nagrody Rejs Roku.

– Decyduje warsztat, ambicja. Wyczyn, którego dokonała Joasia, rozsławia polskie żeglarstwo. Nigdy Polak nie zajął pierwszego miejsca za przepłynięcie Atlantyku. Asia jest najlepszą żeglującą kobietą. Ma ogromną wiedzę żeglarską i serce do walki. Chcieliśmy ją nagrodzić – dodaje Stosio.

ŚWIETNY PARTNER

Joanna Pajkowska opowiadała, że miała trochę obaw przed rejsem. – Słabo się znaliśmy, językiem na łódce był angielski, bo Uwe zna tyle polskiego, co ja niemieckiego. To on pokrył koszty całej imprezy. Ja byłam tam gościem – dodaje Pajkowska. – Ale oboje sporo wiemy na temat żeglowania i to dało taki wynik. Byliśmy bardzo kulturalni, nie przeklinaliśmy, bardzo uważaliśmy z Uwe na to, jak się do siebie zwracaliśmy. Może to jakoś też pomogło nam wygrać. Uwe okazał się świetnym partnerem. Chciałabym podziękować swojemu mężowi, że puścił mnie na łódkę z obcym facetem i nie był zazdrosny – mówi.

Trasa regat liczyła 3301 Mm. kapitanowie Pajkowska oraz Rottgering pokonali ten dystans w czasie 20 dni 22 godzin i 43 minut, wygrywając regaty.

Niestety zdarzyły się także awarie. – Musieliśmy sobie jakoś radzić, bo naprawić się nie dało – wyjaśniała Pajkowska. – Wygrana należy się łódce. Jest bardzo szybka. Popsuło się parę rzeczy. Musieliśmy mocno oszczędzaj grot. Na szczęście łódka płynęła świetnie na przednich żaglach. Z grota wisiały takie postrzępione płachty. Na szczęście dopłynęliśmy – dodała.

– Chciałam bardzo podziękować za tę nagrodę. Zdaje sobie sprawę, że byliśmy załogą międzynarodową, ale to nieważne, liczy się sukces. Z tego miejsca chciałbym podziękować Uwe, że zabrał mnie na swoją łódkę. Wiemy, że w regatach olbrzymią częścią sukcesu jest jacht, nasz był fantastyczny, bardzo szybki. Pamiętam, kiedy dwa, trzy lata temu Uwe zaproponował mi wspólny start w regatach, miałam pewne obawy, bo płynąć na kilka tygodni z kimś, kogo się do końca nie zna, to jest wyzwanie – mówiła Joanna Pajkowska.

Od organizatorów TWOSTAR 2017 dostaliśmy kryształowe karafki, zresztą produkowane w Polsce. Uve nie odebrał wtedy swojej. Dziś przywiozłam mu nagrodę do Gdańska – opowiadała żeglarka

POZOSTAŁE NAGRODY

Jury przyznało także cztery inne nagrody oraz jedno wyróżnienie.

II Nagroda Honorowa trafiła do małżeństwa z Vancouver w Kanadzie Ewy i Jana Pietrzaków, za opłynięcie wokół ziemskiej trasy na jachcie „Double Helix”. Para przez 7 lat żeglowała wokół globu. Prawie 2 lata spędzili na Karaibach, wyprawa zakończyła się w styczniu 2017 r. – Moja żona była admirałem podczas tego rejsu, chciałbym jej podziękować, bo była wspaniała – mówił ze sceny kapitan jachtu.

– Pierwszy raz słyszę pochwały od mojego męża i bardzo mnie to cieszy – dodaje pani Ewa. – Nie mieliśmy wielu trudnych momentów. Raz tylko wpadliśmy na rafę koralową u wybrzeży Egiptu. Lubimy właśnie takie życie. W różnych miejscach świata odwiedzała nas rodzina. Mamy siedmioro wnuków, więc mieliśmy na jachcie sporo gości. To nam odpowiada. Takie życie na luzie – dodawała pani Ewa.

III Honorową Nagrodę wręczono kapitanowi Leszkowi Stochowi za zwycięski start w regatach samotnych żeglarzy – „Setką przez Atlantyk”. Płynął wśród 7 łodzi oraz dwóch z załogami dwuosobowymi. Zajęło mu to 22 dni 13 godzin 43 minuty. – Chciałbym swoją nagrodę zadedykować wszystkim uczestnikom regat „setką przez Atlantyk”. Mówiono o nas, że jesteśmy samobójcami czy szaleńcami, ale przypomnę, że wszyscy uczestnicy ukończyli te regaty. Tym samym pokazaliśmy, że można bezpiecznie i w dobrym czasie przepłynąć Atlantyk – mówił odbierając nagrodę Lech Stoch.

Pozostałe nagrody:

• Honorowe wyróżnienia „Rejs Roku 2017” – Piotr Kuźniar, Michał Palczyński, Marek Rajtar

• Nagroda specjalna Polskiego Związku Żeglarskiego – Wojtek (Victor) Wejer

• Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska „Bursztynowa Róża Wiatrów” – Michał Korneszczuk

• Nagroda Grotmaszta Bractwa Kaphornowców – Janusz Kowalski

• Nagroda Magazynu Sportów Wodnych „ŻAGLE” – Michał Kozłowski

Jury nagrody Rejs Roku to: kontradm. Czesław Dyrcz przewodniczący jury, Bogusław Witkowski wiceprezes PZŻ ds. morskich, przew. Kom. Żeglarstwa Morskiego, Zbigniew Stosio sekretarz jury, Sekretarz Generalny PZŻ, Andrzej Radomski przedstawiciel prezydenta miasta Gdańska.

Anna Rębas/mich

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj