Zarząd Województwa Pomorskiego negatywnie ocenił plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Opinia została przesłana do Urzędu Morskiego w Gdyni i do wojewody pomorskiego, i jest odpowiedzią na wniosek, złożony przez Urząd Morski w Gdyni.
Projekt budowy drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, który otrzymał Zarząd Województwa, był niekompletny. Spośród 16 jego tomów do urzędu wpłynął jeden. Zabrakło innych analiz i raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, dlatego też pełna ocena planowanej inwestycji była niemożliwa, a wydana opinia bazuje tylko na posiadanych materiałach i przekazanej niepełnej dokumentacji.
„TO NIE KONIEC WYDATKÓW”
W przedstawionych dokumentach brak jest również ekonomicznego uzasadnienia inwestycji.
– Z jednej strony rząd PiS obcina pieniądze na rozbudowę dróg na Pomorzu, z drugiej chce wydać kilkaset milionów na budowę przekopu – komentuje uchwałę marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. – A przecież sam przekop to nie koniec wydatków – dodaje.
– Co chociażby z modernizacją infrastruktury portowej w Elblągu tak, by przekop realnie mógł się do czegoś przydać? Co z drogami, które miałyby służyć skomunikowaniu portu? Uważam, że znacznie rozsądniej byłoby te pieniądze przeznaczyć na lepsze zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław. Kwestie ekonomiczne to jednak nie wszystko. Niejasne są również kwestie, związane z budową sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym – tłumaczy marszałek Struk.
Poniżej pełna treść opinii Zarządu Województwa Pomorskiego:
Według Urzędu Morskiego przekop zapewni także łatwiejszy dostęp jednostek Marynarki Wojennej i Straży Granicznej do portów Zalewu Wiślanego. „Budowa drogi wodnej umożliwi również rozwój gospodarczy regionu” – twierdzi Urząd Morski w Gdyni.
Kanał ma powstać do 2022 roku. Ma mieć kilometr długości i 5 metrów głębokości. Inwestycja ma kosztować około 880 milionów złotych.
Opinia Zarządu Województwa Pomorskiego, tak jak i innych podmiotów, po oficjalnym jej otrzymaniu, będzie szczegółowo przeanalizowana. Uwagi w niej zawarte, w miarę zasadności, uwzględnione zostaną w przygotowywanym wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej.
Anna Rębas/mk