Umowę na maksymalnie 160-milionową dotację na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych podpisano w Gdańsku. Jak mówi Maciej Lignowski – prezes PKP SKM w Trójmieście – średni wiek pociągów SKM to 38 lat. Konieczne jest odświeżenie taboru.
– Projekt jeżdżących dziś ponad 50 składów EN-57 pochodzi z lat 50-tych. Nie odpowiadają już oczekiwaniom podróżnych, ale i warunkom przewozu matek z dziećmi czy niepełnosprawnych – tłumaczy prezes PKP SKM.
Nowe pojazdy mają być znacznie bardziej oszczędne, między innymi dzięki możliwości odzyskiwania energii hamowania. Dodatkowo pojazdy będą jednoprzestrzenne, czyli będzie można przejść bez przeszkód z jednego końca składu na przeciwny. Będą dostosowane do obsługi trójmiejskich peronów tak, by nie było dziury dla wsiadających. Mają posiadać system informacji pasażerskiej, monitoring i WC w obiegu zamkniętym – wylicza Lignowski.
WAŻNY TRANSPORT PUBLICZNY
Nowe pociągi zastąpią 20 starych, niezmodernizowanych dotąd kolejek EN-57.
Dotąd PKP SKM w Trójmieście otrzymała ze środków europejskich ponad 200 milionów złotych. – Transport jest jednym z największych priorytetów w Polsce i odbiorców pomocy europejskiej – podkreśla p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol.
Dlatego, że „z założenia transport publiczny jest bardziej przyjazny środowisku. Chodzi o to, by skutecznie walczyć ze smogiem, poprawić komfort życia mieszkańców i podróżnych – zaznacza wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
Fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski
DUŻE DOFINANSOWANIE
Dofinansowanie dla SKM to połowa kwoty wartego ponad 300 milionów złotych zamówienia. Pozostałą część muszą wyłożyć kolejarze. Rozważane są trzy warianty: emisja obligacji, kredyt lub zwiększenie kapitału zakładowego przez samorząd województwa.
SKM JAK METRO
Nowe pociągi wyjadą na tory do czerwca 2023 roku. Są potrzebne, tak jak SKM w krajobrazie Trójmiasta – mówi wojewoda pomorski Dariusz Drelich. – Trudno sobie wyobrazić Trójmiasto bez SKM, która spełnia rolę metra. Jeśli chcemy namówić mieszkańców, żeby przesiedli się z samochodów potrzebne są szybkość, wygodny tabor i punktualność – dodaje wojewoda.
Dziś po torach trójmiejskiej aglomeracji kursuje 59 pociągów elektrycznych. 26 z nich to zmodernizowane EN-57. Pociągi SKM przewożą rocznie ponad 40 milionów pasażerów.
Sebastian Kwiatkowski/mich