Od 32,5 do 76,6 mln złotych chcą firmy za przygotowanie i obsługę systemu Roweru Metropolitalnego na Pomorzu. W poniedziałek otworzono koperty z ofertami. Przyszły trzy zgłoszenia.
Jedną ofertę złożyło konsorcjum firm z Irlandii, drugą konsorcjum polsko-czeskie. Trzecia oferta pochodzi od firmy działającej w Polce:
Jak ustaliło Radio Gdańsk, sto procent udziałów w NB Tricity ma firma Nextbike, która prowadziła rowery miejskie w Sopocie. Jest liderem w dostarczaniu i obsłudze samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich. Działa w Polsce od 2011 roku na licencji Nextbike GmbH, niemieckiej firmy istniejącej od 2004 roku.
PIERWSZY TAKI SYSTEM NA ŚWIECIE?
– Był duży stres, czy zmieścimy się w przewidywanej kwocie ponad 50 milionów złotych. Ale jest duże zaskoczenie, bo mamy w czym wybierać. Mamy trzy oferty, 32,5 mln zł, 40 mln zł oraz 76,6 mln zł. Dwie oferty zakładają sto procent rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Wymagaliśmy 10 procent. Jeśli wygra oferta zakładająca wszystkie rowery elektryczne, to byłby pierwszy taki system na świecie. Firmy chcą zapewnić od 3,9 do 5 tys. rowerów. Oferty zostaną poddane weryfikacji przez komisję przetargową. Będziemy sprawdzać dokumenty, doświadczenie, jakość proponowanych rowerów – mówi Michał Glaser, dyrektor biura Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Otwarcie kopert z ofertami. Fot. Radio Gdańsk/Joanna Stankiewicz
– Podejmując decyzję o kryterium z wysokim udziałem rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, wzięliśmy pod uwagę to, że aglomeracja trójmiejska jest najbardziej górzystym zurbanizowanym obszarem w Polsce. Mieliśmy obawy, że zwykłe systemy nie zachęcą mieszkańców do korzystania z rowerów publicznych – dodaje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik projektu z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Dokonanie wyboru wykonawcy planowane jest w przeciągu jednego miesiąca. Jeżeli żaden z oferentów nie złoży odwołania, podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi do 10 dni od dnia wyboru oferty.
PIERWSZE ROWERY JUŻ JESIENIĄ
Zgodnie z założeniami przetargu pierwsze rowery, 30 proc. systemu, pojawią się już jesienią tego roku. Całość sytemu roweru publicznego MEVO uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 roku. Rower publiczny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.
Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcji abonamentowej, koszt jeden minuty wynosił będzie nie więcej niż 10 gr. Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją. Wypożyczenie roweru nie zajmie użytkownikowi więcej niż 10 sekund.
Joanna Stankiewicz/mili