Konkurs był podzielony na kategorie indywidualne oraz drużynowe, a także na polsko i anglojęzyczne, w których brali również udział studenci pochodzący z zagranicy. We wszystkich prym wiedli studenci Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Na podium indywidualnym w kategorii polskojęzycznej stanęli kolejno Krzysztof Deręgowski, Mateusz Jagielski i Jacek Frańczak, a w kategorii anglojęzycznej Paul Ghada, Sophia Maiorana i Anders Aarnes. Drużynowo w kategorii polskojęzycznej na podium stanęli reprezentancji Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, z kolei w anglojęzycznej Gdański Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
ZALICZENIE PRZEDMIOTU
– Konkurs jest organizowany dla najlepszych studentów z zakresu anatomii w całej Polsce, uczestniczą w nim studenci wszystkich uczelni, które mają kierunek lekarski – mówi profesor Janusz Moryś kierownik Katedry i Zakładu Anatomii i Neurobiologii GUM-edu. – Dla zwycięzców przygotowaliśmy statuetki złotej łopatki nawiązujące do nazwy konkursu oraz cenne nagrody książkowe. Z reguły pierwsze 5 miejsc premiowanych jest nagrodzonych zaliczeniem przedmiotu anatomia z oceną bardzo dobrą. Nie przypuszczaliśmy, że tak dobrze pójdzie naszym studentom, bo rywalizacja była bardzo wyrównana. Pytania przesyłały wszystkie uczelnie. Zadania dotyczyły całości anatomii, bardzo wyrafinowanej wiedzy dotyczącej budowy człowieka. Były różnego rodzaju problemy, które studenci musieli rozwiązać – mówi profesor.
Opiekunem obu zwycięskich drużyn, wśród których byli również zwycięzcy indywidualni, był doktor Jan Spodnik z Gdańskiego Uniwerstytetu Medycznego. – Jest duma, ale to głównie ich zasługa i ciężka praca. To oni poświęcili na to wiele czasu. To ich sukces i mają prawo być zadowoleni – mówi naukowiec. – Część praktyczna polegała na rozpoznaniu 50 struktur ciała człowieka. Część teoretyczna polegała na odpowiedzeniu na 60 bardzo trudnych pytań – dodaje.
Jak mówi Krzysztof Dręgowski, student pierwszego roku, który zajął pierwsze miejsce, pytania nie były łatwe. – Dotyczyły topografii i funkcjonowania organizmu. Byłu bardzo trudne, bo było bardzo dużo szczegółów. Jest motywacja do dalszej nauki.
– Było trochę ważnych klinicznie aspektów z neuroanatomii, które sprawiły kłopoty wielu studentom. Teraz czas na odpoczynek od anatomii – dodaje jego kolega z roku Mateusz Jagielski, który zajął drugie miejsce.
– Bardzo trudna była część praktyczna. Nie było wiele czasu żeby się zastanowić. Pytania były bardzo szczegółowe – mówi zdobywca trzeciego miejsca Jacek Frańczak. Wszyscy trzej tworzyli zwycięski zespół w kategorii drużynowej.
Nagrodą jest statuetka złotej łopatki oraz zaliczenie na piątkę anatomii, która jest, zdaniem i studentów i wykładowców, najtrudniejszym przedmiotem na pierwszym roku studiów.