Od kilku lat obowiązywał zakaz poruszania się w pobliżu mostu ze względu na odpadające kawałki cegieł. Most zbudowano w 1884 roku. Był wzorowany na rzymskich akweduktach. Legenda głosiła, że nigdy nie przejechał po nim żaden pociąg, bo budowniczy źle wyliczyli przebieg linii kolejowej z Miastka. Jednakże teoria została obalona. Urzędnicy Wydziału Gospodarki Przestrzennej dotarli do dokumentów opracowanych przez Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie, które potwierdziły, że most był używany.
POWOLI POPADŁ W RUINĘ
Most powstał w czasach, gdy Bytów był tylko niewielką stacją kolejową. Później, gdy rozrósł się do węzła transportowego łączącego Słupsk, Lębork i Kościerzynę, inaczej przeprowadzono linie i most przestał być potrzebny. Konstrukcja powoli popadła w ruinę. Wprowadzono nawet zakaz przechodzenia pod nim, bo z mostu odpadały kawałki cegieł.
Fot. UM Bytów
WZMOCNIONY I ODRESTAUROWANY
Obecnie konstrukcja jest wzmacniana, a zabytkowe elementy odnawiane. Ponadto zyska świetlną iluminację. Most zostanie oddany do dyspozycji pieszych i rowerzystów. Całość prac będzie kosztować ponad trzy miliony trzysta tysięcy złotych. Planowo remont zakończy się za rok.
Przemysław Woś/mkul