Ryanair odwołuje kolejne loty. Powodem międzynarodowy strajk pilotów. Do lotników z Irlandii, Belgii i Szwecji dołączą ich koledzy z Niemiec.
Protestujący piloci domagają się zmian w polityce płac, umów określających długość urlopów i zasad transferów załóg pomiędzy bazami linii lotniczych w Europie i w Afryce. Strajk ma rozpocząć się w piątek o 3:00 nad ranem i zakończyć się w sobotę rano. Linie lotnicze odwołują kilkaset lotów do Niemiec, dotyczy to również kilkunastu lotów na linii Niemcy-Polska. Odwołane zostaną następujące loty:
FR3282 Düsseldorf-Weeze – Bydgoszcz 06:45-08:20
FR3283 Bydgoszcz – Düsseldorf-Weeze 08:45–10:25
FR1405 Warszawa-Modlin – Kolonia 20:15 – 22:05
FR1404 Kolonia – Warszawa-Modlin 18:05-19:50
FR1711 Berlin-Schönefeld – Kraków 11:05-12:20
FR 1712 Kraków – Berlin-Schönefeld 12:25-14:00
FR3517 Hamburg – Katowice 18:45-20:20
FR3518 Katowice – Hamburg 20:45-22:20
FR5025 Warszawa-Modlin – Memmingen 20:10-21:55
FR5026 Memmingem – Warszawa-Modlin 18:00-19:45
FR5420 Norymberga – Kraków 14:45-16:15
FR5421 Kraków – Norymberga 16:40-18:05
W tej chwili jedynym lotem z Polski do Niemiec, który w piątek odbędzie się zgodnie z rozkładem, jest połączenie z lotniska Warszawa-Modlin do Karlsruhe/Baden-Baden. Przed kilkoma dniami Ryanair odwołał również 12 innych lotów. W sumie odwołano 24 loty.
FR7012 Warszawa-Modlin – Sztokholm-Skavsta 08:55-10:25
FR7011 Sztokholm-Skavsta – Warszawa Modlin 07:00-08:30
FR9715 Sztokholm-Skavsta – Kraków 19:00-20:50
FR9716 Kraków – Sztokholm-Skavsta 21:15-23:05
FR8452 Gdańsk – Sztokholm-Skavsta 12:30-13:45
FR8451 Sztokholm-Skavsta – Gdańsk 10:50-12:05
FR6728 Bruksela-Charleroi – Kraków 06:30-08:30
FR1057 Bruksela-Charleroi – Modlin 06:55-08:50
FR1055 Bruksela-Charleroi – Warszawa-Modlin 18:20-20:15
FR6729 Kraków – Bruksela-Charleroi 08:55-10:55
FR1058 Warszawa-Modlin – Bruksela-Charleroi 09:15-11:20
FR1056 Warszawa-Modlin – Bruksela-Charleroi 20:40-22:45
Wiele lotów odwołano również w lipcu. Tylko w weekend z 25 na 26 lipca Ryanair odwołał blisko 600 lotów w całej Europie. Powodem były strajki w Hiszpanii, Portugalii i Belgii. Anulowanie lotów dotknęło blisko 100 000 pasażerów.
Ryanair lata w 37 krajach z 86 baz. W zeszłym roku przewiózł 130 mln pasażerów. W lipcu strajkowali pracownicy linii w Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Irlandii i we Włoszech. Irlandzki Ryanair w Polsce w ub.r. obsłużył o 1 mln 677 tys. pasażerów więcej niż w 2016 roku. W 2017 r. linia przewiozła prawie 11 mln pasażerów, uzyskując 30,65-proc. udział w naszym rynku.
NAWET 600 EURO ODSZKODOWANIA
Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej linie lotnicze mają obowiązek poinformować o odwołanym locie maksymalnie na dwa tygodnie przed podróżą. W tym przypadku pasażerowie zostali powiadomieni na tydzień przed wylotem. W związku z tym, każdemu pasażerowi przysługuje nie tylko zwrot pieniędzy, ale także odszkodowanie.
Jego wysokość uzależniona jest od długości lotu i wynosi: 250 euro dla lotów o długości do 1500 km, 400 euro dla dłuższych lotów w Unii Europejskiej albo innych lotów na dystansie 1500-3500 km oraz 600 euro dla lotów poza Unią Europejską dłuższych niż 3500 km.
Ponadto, kiedy linia odwołuje lot, prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy. ULC przypomina, że przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom: wyżywienie i napoje, dwie rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile, zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Oprócz tego Ryanair zaoferował skorzystanie z innego połączenia.
ZWROT KOSZTÓW LUB ZMIANA PLANU
Pasażer w przypadku odwołania lotu ma prawo zrezygnować z podróży. – Przewoźnik jest wówczas zobowiązany zwrócić pasażerowi w terminie siedmiu dni pełen koszt biletu, po cenie, za jaką został kupiony, za część lub części nieodbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy dłużej jakiemukolwiek celowi, związanemu z pierwotnym planem podróży oraz zapewnić pasażerowi, gdy jest to odpowiednie, lot powrotny do pierwszego miejsca wylotu w najwcześniejszym możliwym terminie – tłumaczy Urząd Lotnictwa Cywilnego.
W przypadku odwołania lotu przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi zmianę planu podróży w taki sposób, aby na porównywalnych warunkach mógł dotrzeć do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie lub w terminie późniejszym, dogodnym dla pasażera, w miarę dostępności wolnych miejsc. ULC zaznacza, że prawo do zmiany planu podróży nie przysługuje pasażerowi, który skorzystał z prawa do zwrotu pełnego kosztu biletu.
ODSZKODOWANIE NIE PRZYSŁUGUJE, GDY…
Odszkodowanie nie przysługuje, gdy o odwołaniu lotu pasażer dowiedział się co najmniej 14 dni przed planowym wylotem lub dowiedział się w okresie krótszym niż 14 dni, a przewoźnik zapewnił alternatywne połączenie umożliwiające dotarcie do miejsca docelowego w czasie określonym przez właściwe przepisy albo, gdy linia lotnicza może udowodnić, że powodem odwołania lotu były nadzwyczajne okoliczności (np. złe warunki atmosferyczne, niestabilna sytuacja polityczna czy zderzenie samolotu z ptakiem).
MOŻNA ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ
ULC informuje, że pasażer niezadowolony z podróży może zawsze złożyć reklamację do przewoźnika lotniczego.
– Reklamację na odmowę przyjęcia na pokład, odwołanie, bądź opóźnienie lotu należy złożyć najpierw u przewoźnika, który wykonywał dany rejs. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to ważne, bowiem dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u linii lotniczej, można wnieść do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych. Skargę można złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni – tłumaczy ULC.
„ZGŁOŚ SIĘ DO NAS A MY TO ZAŁATWIMY”
Internet jest obfity w oferty firm, które zajmują się odzyskiwaniem odszkodowań w naszym imieniu. Jednak za taką usługę liczą średnio od 20 do 30 procent kwoty odszkodowania. W przypadku wejścia na drogę sądową z firmą, pobrany przez firmę procent może się zwiększyć podwójnie.
Pośrednicy dodają, że pasażer może mieć problem z merytorycznym przygotowaniem wniosku. Dodatkowo linie lotnicze często oferują przebukowanie biletu albo różnego rodzaju vouchery, mające zrekompensować utracony lot. Jednak pasażer musi mieć świadomość tego, że przysługuje mu nawet około 2,5 tysiąca złotych odszkodowania.
Procedura uzyskiwania pieniędzy w ramach rekompensaty, może trwać od kilku tygodni do kilku lat.
mro