„Ciężko wyobrazić sobie Zaspę bez niej” czy „nawet mi Ciebie nie żal” – to tylko część licznych komentarzy, które wysypały się po informacji o możliwym wyburzeniu kładki. Jednak cały czas ważą się jej losy. Zgodnie z przeprowadzoną przez Zarząd Dróg i Zieleni analizą, najbardziej korzystnym wariantem byłby demontaż ponad 40-letniej konstrukcji i stworzenie czterech przejść na poziomie terenu. Z racji dużych kosztów inwestycja zostałaby rozłożona na kilka lat. Jednak niezależnie od decyzji, schody muszą być jak najszybciej wyremontowane.
– Przygotowujemy się do zmian w rejonie kładki dla pieszych nad węzłem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II – potwierdza Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. – Trwają prace koncepcyjne nad zagospodarowaniem przestrzennym w rejonie kładki. Wstępne założenia wskazują na cztery możliwe warianty zmian, zgodnie z którymi konstrukcja zostanie wyremontowana, bądź częściowo lub w całości rozebrana. W przypadku rozbiórki całej kładki zmodyfikowany zostanie układ komunikacyjny, który ułatwi poruszanie się pieszym oraz rowerzystom nie wpływając na ruch kołowy.
Fot. Radio Gdańsk/Maksymilian Mróz
SYMBOL ZASPY?
Kładka na Zaspie, wznosząca się nad aleją Rzeczypospolitej i aleją Jana Pawła II powstała w latach 70. XX wieku. Licząca ponad 4,5 tys. m2 powierzchni, jest już wysłużona i jej stan techniczny kwalifikuje ją do kapitalnego remontu.
Jednak część mieszkańców z dużym sentymentem myśli o kładce. – Jest na Zaspie niemal od zawsze – mówi jedna z mieszkanek, – ciężko wyobrazić sobie, żeby zniknęła – dodaje. Sentymentem na pewno nie kierują się rodzice z wózkami, niepełnosprawni i rowerzyści. Co prawda do kładki przylega wiele wind, te jednak są awaryjne i nie znajdują się przy każdym zejściu.
Fot. Radio Gdańsk/Maksymilian Mróz
CZTERY WARIANTY
Specjaliści przeanalizowali archiwalną dokumentację archiwalnych kładki dla pieszych, wykonano także inwentaryzację stanu istniejącego węzła drogowego oraz sprawdzono stan techniczny całej kładki. Uwzględniono również plany zagospodarowania przestrzennego terenu w pobliżu kładki, który przeznaczony jest pod zabudowę mieszkaniową.
Ponadto przeprowadzona została analiza ruchu pieszego i rowerowego w odniesieniu do organizacji węzła, która wykazała, że w porannym szczycie komunikacyjnym między godz. 7 a 8 rano przez łącznik północny kładki przechodzi niewiele ponad 200 osób, a w szczycie popołudniowym – między godz. 16 a 17 – natężenie ruchu wynosi blisko 250 osób.
W oparciu o wyniki przeprowadzonych badań wzięto pod uwagę cztery warianty rozwiązania ruchu pieszego na kładce i w jej rejonie:
Wariant I – pozostawienie dotychczasowego układu komunikacyjnego i kapitalny remont całej kładki;
Wariant II – rozbiórka wschodniej części kładki i kapitalny remont pozostałej części;
Wariant III – rozbiórka wschodniej części kładki wraz z poprzecznymi łącznikami i kapitalny remont pozostałej części;
Wariant IV – całkowita rozbiórka kładki i demontaż wind, budowa czterech krótkich kładek pieszo-rowerowych na poziomie „0” węzła (poziom al. Rzeczypospolitej), budowa przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną w rejonie przystanków tramwajowych.
Magdalena Kiljan dodaje, że najkorzystniejszym rozwiązaniem jest ostatni wariant.
– Uporządkuje to ruch pieszych oraz rowerzystów, a jednocześnie nie wpłynie negatywnie na ruch pojazdów, poruszających się aleją Jana Pawła II oraz aleją Rzeczypospolitej – podkreśla rzeczniczka. – Poza tym znajdujące się na poziomie chodnika kładki będą przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo znacznie zmniejszy się powierzchnia kładek w stosunku do obecnie istniejącej. Szacuje się, iż powstałe konstrukcje będą miały łączną powierzchnię ok. 600 m2, co wpłynie na łatwiejsze ich utrzymanie na etapie użytkowania.
KIEDY ZOSTANIE PODJĘTA DECYZJA?
W komunikacie wydanym przez Zarząd Dróg i Zieleni czytamy: „W najbliższych miesiącach koncepcja będzie analizowana. Określone zostaną warunki finansowe poszczególnych wariantów, ale też rozwiązania techniczne. Umożliwi to wybór optymalnego zagospodarowania przestrzennego w rejonie kładki na Zaspie. Kolejnym etapem będzie projekt budowlany i zabezpieczenie środków finansowych. W procesie modernizacji kładki na Zaspie, w zależności od przyjętego wariantu, realizacja inwestycji może być podzielona na etapy”.
Fot. Radio Gdańsk/Maksymilian Mróz
NAJPIERW REMONT SCHODÓW
Niezależnie od podjętej decyzji, konieczny jest natychmiastowy remont schodów. W najgorszym stanie technicznym są te od strony alei Jana Pawła II. Możliwe w tym momencie jest jedynie korzystanie z wydzielonej części stopni. Przetarg na ich modernizacje został ogłoszony pod koniec lipca br., jednak nie wpłynęła żadna oferta. Mimo wszystko Zarząd Dróg i Zieleni deklaruje, że schody zostaną wyremontowane do końca tego roku.
Maksymilian Mróz