UCK chce skrócić kolejki do rejestracji. Wprowadza zapisy na kolejne wizyty bezpośrednio w gabinetach lekarskich

IMG 0407

Nad skróceniem czasu oczekiwania w kolejce i usprawnieniem rejestracji do poradni pracuje Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku. Ten największy szpital na Pomorzu ma ponad 30 przyklinicznych poradni, z których miesięcznie korzysta ponad 20 tysięcy pacjentów. Wszyscy po pobraniu numerków ustawiają się w ogonku do rejestracji. Czas oczekiwania to średnio do dwóch godzin, ale zdarza się, że trwa to dłużej.

– Krócej, bo maksymalnie do pół godziny, oczekują tylko osoby uprzywilejowane, w tym kombatanci i niepełnosprawni w stopniu znacznym oraz kobiety w ciąży. Miesięcznie średnio około sześciuset osób ma prawo do obsługi poza kolejnością – mówi Dorota Łopuszyńska, nadzorująca pracę rejestracji w UCK.

Dodaje, że reszta osób czeka do dwóch godzin, a zależy to od frekwencji pracowników rejestracji. Jednorazowo obsługuje ją pięć osób. – Rejestratorki pracują bardzo szybko, rekordzistki zapisują na wizytę około 200 osób dziennie. Ale są dni, gdy z powodów zdrowotnych jest ich po prostu mniej.

fot. Jacek Klejment/Radio Gdańsk

NOWE APARATY Z NUMERKAMI

Chcąc skrócić kolejki UCK wymieniło niedawno kolejkomaty wydające numerki. Nowe urządzenia pozwalają na regulację ruchem i usprawnienie na bieżąco czasu oczekiwania. Dorota Łopuszyńska dodaje, że wyznaczono też koordynatorów pracy rejestracji, których zadaniem jest reagować jeśli utworzy się zator.

– Mogą wówczas przekierować pozostałych pracowników do obsługi. Proszę nie zapominać, że zadaniem pracowników rejestracji nie jest tylko umawianie wizyt, ale też przygotowywanie dokumentacji pacjentów dla poszczególnych poradni – dodaje kierowniczka.

rejestracja2Na zdj. Róża Imianowska i Dorota Łopuszyńska. Fot. Joanna Matuszewska

Pacjenci skarżą się najczęściej na długi czas oczekiwania, ale we wtorek 4 września około godziny 10:00 rejestracja był prawie pusta. Pani Ewa, która przyszła zarejestrować się do laryngologa mówiła, że po wydrukowaniu numerka czekała na swoją kolej pół godziny. Podobny był czas oczekiwania innych pacjentów. – Dziś idzie wyjątkowo szybko, ale są dni kiedy czeka się dużo dłużej- mówiła pani Stanisława, stała pacjentka Poradni Okulistycznej.

REJESTRACJA BEZPOŚREDNIO W GABINECIE

Do jedenastu, na trzydzieści działających poradni UCK, od pewnego czasu prowadzona jest rejestracja w gabinetach podczas wizyty u lekarza. – Pracujemy nad powiększaniem tej liczby. Chcemy, żeby pacjent był rejestrowany na kolejną wizytę przez pielęgniarkę albo lekarza. To usprawnia pracę i pozwala uniknąć stania w kolejce do głównej rejestracji – tłumaczy Róża Imianowska, kierownik działu audytu i kontroli w UCK.

Dodaje, że najwięcej skarg od pacjentów jest właśnie na długi czas oczekiwania na zarejestrowanie się do lekarza. Takie udogodnienie dotyczy m.in poradni hematologicznej, endokrynologicznej, czy urologicznej.

ŁATWIEJ PRZEZ TELEFON I INTERNET

Do poradni można też zarejestrować się przez internet oraz telefonicznie pod numerem 58 727 05 05 między 8:00 a 18:00. UCK ostatnio podwoiło liczbę pracowników obsługujących tzw. call-center. Obecnie telefony odbiera na jednej zmianie 10 osób.

Wzrosła też liczba osób rejestrujących się internetowo. W sumie tą drogą miesięcznie do lekarza zapisuje się około 600 osób. Jest tylko jeden warunek, w ciągu 2 tygodni trzeba szpitalowi dostarczyć oryginał skierowania. Wymagają tego przepisy ustawy o świadczeniach zdrowotnych. Skierowanie można przesłać listem poleconym, albo przywieźć osobiście i oddać w rejestracji.

uck rejestracjafot. Joanna Matuszewska

– Dla osób, które rejestrowały się przez internet pod adresem rejestracja@uck.gda.pl, utworzyliśmy odrębną kolejkę. Mogą pobrać numerek z literą „H” i załatwią swoją sprawę znacznie szybciej, niż czekając w tej jednej kolejce z pozostałymi pacjentami- tłumaczy Dorota Łopuszyńska z działu rejestracji UCK.
 
BĘDZIE DODATKOWA REJESTRACJA
 
Po przeprowadzce klinik do nowego budynku szpitala przy ul. Smoluchowskiego, otwarta zostanie w nim dodatkowa rejestracja. – To powinno znacznie skrócić kolejki – uważa Róża Imianowska. W nowej rejestracji pracowało będzie pięć osób, które obsługiwać będą pacjentów m.in poradni dermatologicznej, ginekologicznej, czy też kardiologicznej.

Joanna Matuszewska

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj