Koniec z bardzo drogimi SMS-ami. Nowe prawo już obowiązuje i lepiej nas chroni

Od 12 grudnia br. abonenci są chronieni przed niechcianymi SMS Premium, dzięki czemu będą mogli lepiej kontrolować swoje wydatki – podało w komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji.

Jak czytamy w komunikacie MC, „zmiany w prawie telekomunikacyjnym umożliwia zablokowanie wszystkich usług Premium nawet, gdy są one bezpłatne, co ma znaczenie dla ochrony dzieci przed nieodpowiednimi treściami”.

NIECHCIANE SMS-y

„Możliwe jest określenie progu kwotowego dla wydatków na usługi Premium na poziomie takim jak dotychczas – np. 35, 100, 200 zł lub całkowite zablokowanie tego typu usług (próg 0 zł), co jest nowym rozwiązaniem. Dotychczas nie było możliwości zablokowania bezpłatnych SMS-ów przychodzących. W efekcie, na telefony komórkowe dzieci trafiały np. treści o charakterze erotycznym, reklamujące jakiś portal, których rodzice nie mieli możliwości zablokować. Osiągnięcie wskazanego progu skutkuje zawiadomieniem abonenta i blokadą usług Premium. Jeśli abonent sam nie określi w umowie progu kwotowego, domyślnym progiem będzie kwota 35 zł” – podano.

„Abonenci będą bardziej świadomi z jakich usług Premium korzystają i kto tę usługę świadczy. Bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia usługi abonent musi wyrazić zgodę na jej świadczenie. Na fakturze umieszczane będą informacje o numerze usługi Premium i rejestrze Premium prowadzonym przez regulatora rynku – Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dzięki tym informacjom abonent będzie mógł ustalić, do kogo kierować reklamację usługi” – podkreślono.

KARY DLA OPERATORÓW

Resort cyfryzacji poinformował również, że prezes UKE otrzymał nowe narzędzia ochrony abonentów przed nadużyciami. „Będzie mógł m.in. nakazać operatorowi zablokowanie dostępu do numeru Premium lub pobierania opłat za usługę, a w przypadku niezrealizowania zakazu nałożyć na operatora karę. Regulator będzie mógł również nakazać podmiotowi realizującemu usługi Premium zaprzestanie świadczenia usługi” – głosi komunikat.

W komunikacie czytamy ponadto, że „wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie wzoru zgłoszenia oraz wzoru zgłoszenia aktualizacyjnego do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie”. „Wzory zgłoszeń zostały opracowane w sposób prosty i przejrzysty. Ułatwi to przekazywanie informacji podmiotom realizującym dodatkowe świadczenie. Natomiast Prezes UKE będzie mógł sprawnie przetwarzać zebrane w ten sposób dane” – czytamy.

ABONENT MUSI MIEĆ DOSTĘP DO UMOWY

Ministerstwo Cyfryzacji informuje również, że „od teraz dostawca usług musi informować konsumenta przed zawarciem umowy, jakie formy zawierania umów oferuje”. „O tym, w jaki sposób umowa jest zawierana decyduje ostatecznie konsument. Abonent decyduje też, w jaki sposób chce otrzymywać od swojego dostawcy wszelkie zawiadomienia o zmianach dokonanych w umowie, regulaminie lub cenniku (na adres korespondencyjny, adres e-mail). W przypadku, gdy tego nie określi otrzyma ich treść na trwałym nośniku, w postaci odpowiadającej tej w jakiej zawarł umowę. Dzięki temu będzie mógł w każdej chwili sięgnąć do dokumentów określających warunki świadczenia usługi” – podano w komunikacie.

PAP/mmt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj