Jego remont kosztował ponad 11 mln złotych. Od piątku zabytkowy dworzec w Kwidzynie jest też biblioteką. – Ta inwestycja wpisuje się w strategię rozwoju naszego regionu – mówią władze miasta.
Najnowsza historia tego obiektu zaczęła się w 2012 roku. Wówczas, za nieco ponad 200 tys. złotych, miasto kupiło od kolei niszczejący XIX-wieczny budynek dworca. Poszukiwanie środków na jego modernizację trwało kilka lat. W 2016 roku udało się pozyskać dofinansowanie unijne i inwestycja ruszyła.
KIEDYŚ BYŁ TO NAJPIĘKNIEJSZY DWORZEC
– To był kiedyś najpiękniejszy z dworców pruskiej kolei wschodniej. Przywróciliśmy mu tę świetność, ale dodaliśmy też funkcje, których dawni projektanci dworca by się nie spodziewali – mówi burmistrz Kwidzyna, Andrzej Krzysztofiak. – Przez lata obserwowaliśmy młodzież, która czekała na połączenia wokół okropnego dworca. Kiedy było zimno, stawialiśmy im koksowniki. Teraz na odjazd pociągu będzie można czekać w kulturalnych warunkach – dodaje burmistrz.
TRZY FUNKCJE
Budynek kwidzyńskiego dworca będzie pełnił teraz trzy funkcje: komunikacyjną, kulturalną i edukacyjną. W jego wnętrzach znalazła się nowa siedziba biblioteki miejsko-powiatowej. Zlokalizowano tu czytelnię i wypożyczalnię książek. Jest też poczekalnia multimedialna i pomieszczenia. Będą się tam odbywać różnego rodzaju warsztaty.
– Jestem pod wrażeniem tej inwestycji. Obiekt zaczyna być nie tylko funkcjonalny, ale i przyjazny dla pasażerów – mówi Krzysztof Czopek, dyrektor departamentu infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego. Podobnie myślą mieszkańcy Kwidzyna, którzy odwiedzili dworzec w dniu otwarcia. – Jestem w szoku, że mamy teraz w mieście taką piękną bibliotekę – powiedziała naszemu reporterowi jedna z mieszkanek.
OGROMNY POTENCJAŁ
– Z jednej strony jest ogromna radość, że mieszkańcy mogą już przyjść na dworzec i z niego korzystać. Z drugiej strony stoi przed nami wyzwanie stworzenia oferty, która wykorzysta potencjał tego miejsca – mówi Piotr Widz, zastępca burmistrza Kwidzyna. – Zrobimy wszystko, żeby ta nowa instytucja kultury tętniła życiem – zapewnia dyrektor Biblioteki Miejsko-Powiatowej, Karolina Aleksandrowicz.
ROZWÓJ TRANSPORTU
Jak zaznaczają władze miasta, rewitalizacja obiektu wpisuje się także w strategię rozwoju infrastruktury transportowej w tej części Pomorza. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej nr 207, Kwidzyn odzyska połączenie kolejowe z Trójmiastem. – Kwidzyn zawsze ciążył ku Gdańskowi i pod tym względem się nie zmieniło. Ta inwestycja przysłuży się integracji Pomorza – zauważa burmistrz Andrzej Krzysztofiak.
Przebudowa całego węzła komunikacyjnego w Kwidzynie kosztowała ponad 16 milionów złotych. W ramach inwestycji wybudowano nowe parkingi i przystanki autobusowe. Jedną trzecią kosztów pokryło unijne dofinansowanie.
Wojciech Stobba/pOr