„Nauczyciele stresują się bardziej niż uczniowie”. Próbne testy ośmoklasisty w szkołach podstawowych

Tysiące ósmoklasistów z Pomorza pisało dziś próbny egzamin z języka polskiego. Egzamin z języka polskiego rozpoczął się punktualnie o 9:00. Uczniowie mieli 120 minut na rozwiązanie kilkunastu zadań.

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 35 w Gdańsku mówią, że zadania nie były trudne. – Czuję się dobrze. Egzamin nie był łatwy, ani też przesadnie trudny. Pojawiła się lektura „Quo Vadis”, której jeszcze nie czytaliśmy. Będziemy ją omawiać dopiero w drugim półroczu. Na szczęście pytania były skonstruowane tak, że każdy mógł na nie odpowiedzieć – twierdzili uczniowie w rozmowie z reporterką Radia Gdańsk.

PIERWSI PO REFORMIE

Jak dodaje nauczyciel Ewa Mierzejewska, egzamin ósmoklasisty to nowa formuła wprowadzona reformą szkolnictwa. – Język polski jest badany inaczej niż do tej pory pisali gimnazjaliści. Jest więcej zadań otwartych i krótkiej odpowiedzi. Jest też więcej pracy pisemnej – poza formą opisową pojawia się krótka forma wypowiedzi. Uczniowie przez 3 lata byli przygotowywani do innej formuły. Dopiero w siódmej i ósmej klasie wiedzieli, że ten egzamin będzie inny. Dlatego dopiero teraz, podczas próbnych testów diagnozujemy to w jaki sposób uczniowie są przygotowani.

– Uczniowie, którzy piszą egzamin w tym roku mają dziurę między tym co robili w klasie czwartej, piątej i szóstej i tym co robili w klasie siódmej i ósmej. Materia nie spina się w jedną całość. Wszystko to powoduje, że jesteśmy pełni obaw o ten egzamin. Myślę, że bardziej stresują się nauczyciele niż uczniowie, którzy takiej świadomości nie mają – dodaje Ewa Mierzejewska.

3-DNIOWY MARATON

W środę uczniowie przystąpią do próbnego egzaminu z matematyki, a w czwartek z języka obcego. Początek po godz. 9. Na rozwiązanie zadań będą mieli ponownie 120 minut, a uczniowie z dysleksją – 180 minut.

Jak mówi Aneta Sokołowska, nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej nr 35, kłopoty uczniom może sprawić nowa formuła egzaminu z przedmiotów ścisłych. – W tym roku ósmoklasiści mają do rozwiązania więcej zadań otwartych niż do tej pory uczniowie trzeciej klasy gimnazjum. Poza tym pojawią się również zadania na dowodzenie, a odpowiedź „uzasadnij” jest zawsze dla uczniów trudna.

Takich obaw nie ma Małgorzata Buszman, nauczyciel języka angielskiego. – Poziom nauczania jest wystarczający, żeby uczniowie dobrze sobie poradzili. Na egzaminie z języka obcego mogą pojawić się zadania, które są przewidywane w podręcznikach i repetytoriach, czyli maile, listy i podziękowania. To rzeczy, które normalnie ćwiczymy na lekcjach.

Dominika Raszkiewicz

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj