Będą zmiany na drodze wojewódzkiej numer 222 w Straszynie. To efekt głośnego protestu mieszkańców z początku stycznia. Wywiesili przy drodze banery, na których domagali się poprawy bezpieczeństwa na ulicy Starogardzkiej.
Na początku stycznia mieszkańcy wywiesili przy drodze wojewódzkiej numer 222, która przecina miejscowość, banery z takimi napisami, jak „prosimy zwolnij”, „tu wjechałem do rowu”, czy „chcemy barier”. Domagali się poprawy bezpieczeństwa na ulicy Starogardzkiej, na której w ciągu 10 lat doszło do prawie 300 kolizji i wypadków, w których zginęły 2 osoby, a 31 zostało rannych. Na te prośby zareagował zarząd województwa pomorskiego. W piątek odbyło się spotkanie organizatorów akcji z przedstawicielami nie tylko zarządu województwa, ale także m.in. władz gminy, Inspekcji Transportu Drogowego, policji i Zarządu Dróg Wojewódzkich.
OGRANICZENIE PRĘDKOŚCI
– Wprowadzimy w Straszynie, na odcinku obejmującym teren zabudowany, ograniczenie prędkości do 40 km/h. Przeprowadzimy też audyt dotyczący bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Pozwoli on odpowiedzieć na pytanie, czy są właściwie umiejscowione, czy warto je np. lepiej oznakować. Wprowadzimy również nowe oznakowanie świetlne, tzw. czerwone za karę. Spowoduje ono, że dla kierowców przekraczających prędkość będzie zapalało się czerwone światło – mówi Ryszard Świlski.
PIERWSZE ZMIANY
Pierwsze zmiany, jak ograniczenie prędkości do 40 km/h, powinny zostać wprowadzone w ciągu 2-3 miesięcy. Dłużej, bo prawdopodobnie do wakacji, poczekamy na wprowadzenie „czerwonego za karę”. Wszystkie zmiany powinny być gotowe przed rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego. Pojawił się także pomysł, aby wprowadzić rejestrator przejazdów na czerwonym świetle.
RADAR ZA 2-3 LATA?
– Podczas spotkania pytaliśmy przedstawicieli ITD o możliwość zamontowania radaru, ale powiedziano nam, że będzie to możliwe najwcześniej za 2-3 lata i to pod warunkiem, że Straszyn „załapie się” do programu za sprawą niekorzystnych statystyk. Przeanalizujemy więc zakup i montaż zgodnego z wymogami ITD systemu rejestracji przejazdu na czerwonym świetle – mówi wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak. Następnie, jak wskazuje włodarz, możliwe byłoby przekazanie systemu do ITD, aby to inspekcja zajmowała się karaniem kierowców.
– Jeśli jednak okaże się, że taki system jest zbyt, drogi być może gmina zamontuje przy drodze „nielicencjonowany” system, który będzie nagrywał takie przejazdy na czerwonym świetle. Wtedy moglibyśmy nagrania przekazywać policji, analogicznie jak robią to kierowcy nagrywający wykroczenia samochodowymi kamerkami – mówi Magdalena Kołodziejczak.
„CIESZYMY SIĘ, ŻE PROPOZYCJE SPOTKAŁY SIĘ ZE ZROZUMIENIEM”
Inicjatorzy akcji protestacyjnej z początku stycznia są usatysfakcjonowani propozycjami wicemarszałka.
– To spotkanie było bardzo optymistyczne. Cieszymy się, że propozycje, o których wcześniej pisaliśmy, spotkały się ze zrozumieniem. Mowa przede wszystkim o „czerwonym świetle za karę”. Natomiast cały czas będziemy rozmawiać o barierach chroniących chodnik, których domagamy się na wysokości skrzyżowania ulic Starogardzkiej i Poprzecznej. Naszym zdaniem poprawiłyby one bezpieczeństwo pieszych – mówi mieszkanka Straszyna Anna Górska.
Wicemarszałek Ryszard Świlski podczas spotkania podkreślał, że nie jest zwolennikiem montażu barier, ponieważ badania wskazują, że w terenie zabudowanym mogą one sprawiać niebezpieczeństwo dla pieszych poruszających się na wysokości bariery, w którą uderza samochód. W tej sprawie mieszkanki Straszyna mają spotkać się w tym tygodniu z dyrektorem ZDW.
Posłuchaj materiału naszego reportera.
Sylwester Pięta/pOr