To nie jest nowa metoda, ale przestępcy korzystają z niej coraz częściej. Chodzi o wiadomości SMS, których nadawcy podszywają się pod firmy kurierskie lub portale ogłoszeniowe, sprzedażowe, aukcyjne, z prośbą o niewielką dopłatę za przesyłkę, informacją o konieczności odblokowania konta lub możliwością przedłużenia okresu wystawienia ogłoszenia. SMS-y zawierają link do dokonania stosownej płatności. W rzeczywistości odnośnik prowadzi do fałszywej strony pośrednika płatności, a następnie na fałszywą stronę banku i ma na celu wyłudzenie poufnych danych do bankowości elektronicznej oraz kodu z narzędzia autoryzacyjnego.
– Podanie na fałszywej stronie danych do logowania i autoryzacji transakcji umożliwia ich przejęcie przez oszusta, który uzyskuje w ten sposób możliwość zalogowania się przy ich użyciu w autentycznym serwisie internetowym banku i zlecenia operacji z rachunku klienta np. utworzenia szablonu płatności bądź wykonania przelewu na numer rachunku odbiorcy podany przez oszusta – czytamy w komunikacie PKO Banku Polskiego.
BANKOWCY PRZYPOMINAJĄ
W komunikacie na stronie PKO Banku Polskiego można przeczytać, jak zachowywać się w momencie otrzymania takiej wiadomości oraz co robić, gdy padniemy ofiarą oszustwa:
Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o skorzystanie z linku – nie reaguj na nie i nie ujawniaj swoich danych.
Logując się do serwisu internetowego Banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków!
Sprawdzaj poprawność adresu strony, widniejącego w przeglądarce internetowej.
Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).
W przypadku skorzystania z linku zawartego w otrzymanej wiadomości i podania jakichkolwiek danych na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO, prosimy – skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).
Ostrzeżenia dla klientów w ostatnich dniach zamieściły na swoich stronach rownież Nest Bank oraz Getin Noble Bank. O podejrzanych SMS-ach informowały także T-Mobile oraz serwis Przelewy24.
oprac. mk