Projektanci przedstawili nowy wariant starogardzkiej obwodnicy. Droga o długości ponad 16 kilometrów miałaby obiegać miasto od południa, omijając wsie Jabłowo i Janowo.
Obwodnica będzie miała naprzemiennie dwa pasy ruchu. Na razie nie wiadomo, ile wyniesie koszt budowy.
– Prace projektowe nad nowym wariantem są na ukończeniu – wyjaśnia Grzegorz Długosz, główny projektant drogi. – Do wykonania pozostały badania geotechniczne na odcinku łącznikowym. Chcemy je przeprowadzić w marcu. Wtedy też zaktualizowana zostanie prognoza ruchu i inwentaryzacja przyrodnicza – dodaje inżynier.
OMINIE MIASTO
Nowy wariant obwodnicy będzie omijać miasto od południa i jest swoistym połączeniem dwóch innych propozycji. W tym wariancie obwodnica rozpoczynałaby się tuż za Sucuminem, skręcając dość ostro w prawo i omijając od południa Koteże. Węzeł na skrzyżowaniu z drogą do Lubichowa powstałby około 2 km od Osiedla Przylesie. Następnie odbijałby na północ, aby przeciąć drogę wojewódzką do Pelplina już poza granicami miasta. Nowy węzeł drogowy powstałby około 800 m za ulicą Jabłowską. Następnie droga skręcałaby na północ, aby za Stadem Ogierów połączyć się z obecną drogą krajową nr 22.
Fot. materiały prasowe
– Jesteśmy na etapie zatwierdzenia ostatecznego przebiegu naszej obwodnicy. Dlatego 5 marca zorganizujemy spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami. W efekcie chcemy w maju złożyć wniosek o zakończenie projektowej fazy inwestycji – przekonuje Tadeusz Błędzki, wiceprezydent Starogardu Gdańskiego.
SPRAWĄ ZAINTERESOWAŁ SIĘ PREMIER
Jak informuje poseł PiS Jan Kilian, problemem starogardzkiej obwodnicy zainteresował się premier Morawiecki. – Faktem jest, że opóźnienie miało miejsce. Teraz jednak przeskakujemy na kolejny etap prac. Rozmawiałem w tej sprawie z dyrektorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Premier osobiście polecił zająć się problemami obwodnic małych miast – wyjaśnia poseł.
Przez miasto w godzinach szczytu jedzie się ponad godzinę. Obserwacje mieszkańców i kierowców potwierdzają badania natężenia ruchu. Wynika z nich, że ruch pojazdów w Starogardzie jest większy od średniej krajowej. Przez najruchliwsze ulice w ciągu doby przejeżdża ponad 22 tys. pojazdów.
Tomasz Gdaniec/mkul