Diament wygrał z koniczyną. Drogowcy wybrali kształt węzła Kowale

Kolejny, niewielki krok do budowy węzła Kowale Obwodnicy Trójmiasta. W piątek projekt inwestycji zaopiniowali drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. Jak powiedział Radiu Gdańsk Piotr Michalski, zespół oceny projektów inwestycyjnych zdecydował o wyborze węzła w kształcie diamentu.

To rodzaj skrzyżowania, na którym kierunki ruchu wzajemnie się krzyżują, ograniczając jednak przy tym liczbę możliwych kolizji. Najczęściej spotykany jest w Stanach Zjednoczonych.

Diamentowy węzeł Kowale na postawie analiz rekomendowali także projektanci, przygotowujący koncepcję programową na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich. Innymi branymi pod uwagę wariantami były: tak zwana pełna koniczyna, koniczyna z łącznicą półbezpośrednią (jak w przypadku Węzła Karczemki) i półkoniczyna z rondami w ciągu ulicy Staropolskiej.

 

Wizualizacja kształtu węzła Kowale. Fot. materiały prasowe

SPECJALNA KOMISJA

– Inwestycję oceniać będzie teraz komisja przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Ewentualna pozytywna opinia nie przesądza jednak losów węzła, gdyż, na razie, nie ma go w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych – mówi Grzegorz Stachowiak z Zarządu Dróg Wojewódzkich. – Dobrze mieć te kompletne dokumenty. Gdyby pojawiły się pieniądze, jesteśmy gotowi do ogłoszenia przetargu w systemie projektuj i buduj – podkreśla.

Wartą ćwierć miliona złotych budowę wesprzeć chcą także samorządy Kolbud, Miasta i Gminy Pruszcz Gdański oraz Miasta Gdańsk. W jej ramach do dwóch jezdni poszerzona ma być także ulica Staropolska od wysokości Jankowa do granicy z Gdańskiem, będąca planowanym przedłużeniem Nowej Świętokrzyskiej.

 

Sebastian Kwiatkowski/mk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj