5 maja uroczyście odsłonięto po renowacji kamienny ołtarz, który ma 12 m wysokości i ponad 5 m szerokości. Po odnowieniu kolorów wygląda jak w 1612 r., kiedy powstał w warsztacie Abrahama van den Blocke.
– Szukaliśmy śladów polichromii na każdym milimetrze – mówi Iwona Berent, która kieruje pracami renowacyjnymi w kościele św. Jana w Gdańsku.
NIGDY NIE WYNIESIONO GO Z KOŚCIOŁA
ODZYSKAŁ DAWNE KOLORY
„KAMIENNY BILLBOARD”
– Nazwałbym go „kamiennym billboardem”. To był bardzo ważny manifest nowej wiary – mówi ks. dr Krzysztof Niedałtowski, duszpasterz środowisk twórczych, który odprawia msze święte w kościele św. Jana. – Luteranie bardzo świadomie zaprojektowali nie tylko dekoracje tego ołtarza, ale także program teologiczny. Chcieli powiedzieć, że uznają tylko dwa sakramenty. Najważniejsze dla nich było ochrzczenie człowieka, a potem karmienie go Ciałem i Krwią Pańską.
Twórca ołtarza Abraham van den Blocke zaprojektował i wykonał Złotą Bramę, był autorem rzeźb na Dworze Artusa, Złotej Kamienicy i Wielkiej Zbrojowni. Zaprojektował też misę Fontanny Neptuna.
Odnowienie zabytku kosztowało 390 tys. złotych. Odbyło się w ramach wieloletniego projektu rewaloryzacji i adaptacji kościoła św. Jana na Centrum św. Jana – etap II, dofinansowany ze środków unijnych w ramach RPO WP na lata 2014-2020. Nadbałtyckie Centrum Kultury organizuje tu koncerty, wystawy i inne wydarzenia artystyczne.