W Gdańsku niczym w starożytnym Rzymie? Powstaje innowacyjna estakada, choć wzorowana na pomyśle sprzed wieków

Będzie pierwszym takim obiektem w Polsce. Od ubiegłego poniedziałku na budowie linii tramwajowej na ul. Nowej Bulońskiej montowane są kolejne elementy „Estakady Weneckiej”. To projekt wzorowany na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.

 

Cały obiekt to wynik pracy polskich inżynierów. Jest nowatorski i innowacyjny. Ważnym aspektem dla mieszkańców ma być dobre wyciszenie obiektu, dzięki któremu zmniejszy się hałas, generowany przez poruszające się tramwaje. Na budowie nowej linii tramwajowej w Gdańsku wykonawca rozpoczął kluczowy dla powstawania obiektu mostowego proces. Wstawione zostały już pierwsze przęsła o rozpiętości 20 metrów, wykonane z betonu zbrojonego.

– Poniedziałkowy montaż 40 tonowego elementu łuku jest osiągnięciem całego zespołu, realizującego zadanie – mówi dyrektor projektu, Sylwia Rogall. – Ale o ile na budowach mostowych takich elementów bywa od kilku do kilkunastu, to na naszej gdańskiej estakadzie będzie ich aż 154. Nasza konstrukcja już teraz rośnie w oczach – dodaje.

WYSOKIE WALORY UŻYTKOWE

Wykonawcą obiektu jest sopocka firma NDI. Estakada w ciągu Nowej Bulońskiej ma mieć wysokie walory użytkowe. Zastosowanie konstrukcji łukowej zasypanej gruntem, pozwoli uzyskać dobre akustyczne wyciszenie ruchu pojazdów na obiekcie, nieporównywalnie lepsze niż obiekty typowe, np. na stalowych belkach. Ponadto pod obiektem znajdują się znaczne tereny, które można zaaranżować do wszelkiego rodzaju rekreacji, np. boiska.

Zastosowanie konstrukcji łukowej zasypanej gruntem pozwoli uzyskać dobre akustyczne wyciszenie ruchu pojazdów na obiekcie (Fot. materiały prasowe)

– Zaawansowanie prac na Nowej Bulońskiej sięga już 75 proc. Praktycznie na całym odcinku ułożone są warstwy bitumiczne jezdni i ścieżek rowerowych, chodniki, a także na trzy czwarte zakresu nawierzchnie torowe. Trwają roboty wykończeniowe oraz montaż elementów infrastruktury towarzyszącej, m.in. oświetlenie, trakcja tramwajowa, sygnalizacja świetlna, ekrany akustyczne. W ramach inwestycji realizowane są także trzy obiekty kubaturowe – dodaje Sylwia Rogall.

Nowa Bulonska 4 NDI

 

Nowa Bulonska 5 NDIZaawansowanie prac na Nowej Bulońskiej sięga już 75 procent (Fot. materiały prasowe)

– Już rok od rozpoczęcia budowy Nowej Bulońskiej Północnej, jednej z największych inwestycji, prowadzonych obecnie na terenie Gdańska, widać ogromny postęp robót. Rośnie nam spektakularny obiekt, estakada, która stanowi niezbędny element tej trasy. Naszym założeniem było usprawnienie komunikacji pomiędzy południowymi dzielnicami Gdańska, a Piecki-Migowem, Wrzeszczem i Śródmieściem. Nowa ulica i torowisko będą liczyć 2,7 km długości – mówi prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

ZMIANY PO WAKACJACH

Po wakacjach NDI planuje przekazać do użytkowania nowo budowane odcinki trasy. Wśród nich będzie m.in. odcinek od tzw. „starej” Bulońskiej do ul. Wołkowyskiej, odcinek Nowej Bulońskiej od skrzyżowania z Warszawską do ul. Jabłoniowej wraz z dojazdem do nowo budowanej szkoły, włącznie z udrożnieniem dojazdu z Jabłoniowej do trasy W-Z.

Wartość estakady to 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln zł.

oprac. mkul

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj