Sopot pozbywa się szpecących reklam z przestrzeni publicznej. To pozytywne efekty działania uchwały krajobrazowej. – Jesteśmy jednym z pierwszych miast w Polsce, które mogą się pochwalić skuteczną walką z reklamami – mówią władze miasta.
Uchwała krajobrazowa weszła w życie w Sopocie w czerwcu 2018 roku. I już są tego efekty. Z samej al. Niepodległości zniknęło ok. 50 reklam, w tym 14 wielkoformatowych, głównie z elewacji budynków. Miasto mówi o sukcesie. – Dzisiaj Sopot jako jedne z pierwszych miast w Polsce może się pochwalić skuteczną walką z reklamami wielkoformatowymi. Z dumą możemy powiedzieć, że zniknęły banery zasłaniające zabytkowe kamienice – mówi wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
UNIKNĘLI KAR
Skuteczne porządkowanie przestrzeni nie byłoby możliwe, gdyby nie współpraca mieszkańców, wspólnot mieszkaniowych, przedsiębiorców i firm reklamowych z miastem. Dzięki temu do tej pory udało się uniknąć kar pieniężnych dla właścicieli nośników reklamowych niezgodnych z zapisami uchwały krajobrazowej. A te nie są małe np. kara za reklamę o powierzchni 100 m2 wynosi 1000 zł za 1 dzień niezgodności z uchwałą.
– Dotychczasowe działania pozwoliły nam rozwiązać kwestie reklam niezgodnych z uchwałą krajobrazową w drodze współpracy. Nie było dotychczas konieczności wszczynania postępowania administracyjnego, co nie znaczy, że to nie nastąpi – komentuje Monika Kłobucka z Wydziału Urbanistyki i Architektury w sopockim urzędzie miasta.
Warto jednak dodać, że pod koniec lipca podjęto postępowanie wstępne w stosunku do 20 podmiotów.
POSTAWILI PIERWSZY KROK
Usunięcie banerów wielkoformatowych to pierwszy krok w walce o ład w przestrzeni miasta. Kolejnym wyzwaniem będą bilbordy reklamowe i pomniejsze reklamy niezgodne z zapisami uchwały.
KATALOG DOBRYCH PRAKTYK
Sopot wydał katalog dobrych praktyk, w którym wyjaśniane zostały procedury umieszczania reklam na terenie miasta. Katalog w skrócony sposób przedstawia zapisy uchwały oraz prezentuje ogólne zasady umieszczania reklam. Katalog jest dostępny tutaj.
Wszelkie dodatkowe informacje na temat procedury dostosowania i usuwania reklam można uzyskać w Biurze Konserwatora Zabytków, a także w Wydziale Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miasta Sopotu oraz w Zarządzie Dróg i Zieleni w Sopocie.
Aleksandra Nietopiel/mkul