Jednostka, która ma pogłębiać tor na Zalewie Wiślanym, gotowa do pracy. Ogłoszono to podczas Konwentu Morskiego

konwent morski2

W ciągu miesiąca podpisanie umowy z wykonawcą, a następnie 36 miesięcy prac. Takie są zapowiedzi Urzędu Morskiego w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Podczas odbywającego się w Elblągu Konwentu Morskiego ogłoszono również, że już gotowy jest statek, który przygotowywać będzie tor wodny na Zalewie Wiślanym.

Jednostka „Hydrograf” została zbudowana w stoczni w Finlandii. Stamtąd również przypłynęła, także jest przystosowana do żeglugi na morzu i na wodach Zalewu Wiślanego. W związku ze zmianą toru wodnego, Hydrograf zajmie się usuwaniem starych i umieszczaniem nowych oznakowań.

MODERNIZACJA PORTU

Po budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję i pogłębieniu torów wodnych na Zalewie i rzece Elbląg konieczna będzie też modernizacja portu morskiego w Elblągu, który jest jednostką samorządową. Tu rząd deklaruje pomoc samorządowi. – W ramach sieci małych portów środki mogą znaleźć się w perspektywie unijnej. Zadaniem Skarbu Państwa jest pogłębienie torów wodnych, zaś porty i ich modernizacja są w gestii ich zarządców i potencjalnych inwestorów – mówiła podczas Konwentu Morskiego wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa.

fot. Radio Gdańsk/Marek Nowosad

– Samorząd nie jest w stanie z własnych środków zmodernizować portu. Szansą jest pozyskanie dotacji zewnętrznej – przyznaje dyrektor zarządu portu morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński.

INWESTYCJA Z BUDŻETU

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną potrwa 36 miesięcy. W tym czasie ma rozpocząć się także drugi etap tej inwestycji, czyli pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg wraz z budową nowego mostu w Nowakowie. Koszt I i II etapu to 2 miliardy złotych. Całość ma być sfinansowana z budżetu państwa.

Marek Nowosad/dr

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj