Od niemal 10 lat projektują statki pełnomorskie i rzeczne. Teraz przyszedł czas na stworzenie łodzi motorowej z ekologicznych materiałów. Firma Seacon Engineering z Gdańska zaprojektowała jednostkę, której kadłub zostanie wykonany wyłącznie z naturalnych włókien.
Prototyp łodzi ma powstać już w przyszłym roku. – To będzie klasyczny, amerykański runabout – mała, szybka łódź motorowa. 5,5-metrowa jednostka pomieści na swoim pokładzie zaledwie cztery osoby. Do jej wykonania zostaną wykorzystane niecodzienne materiały. Chcemy ją zrobić z kompozytów ekologicznych – z włóknami naturalnymi zamiast szklanych. Będą to włókna z lnu i żywice epoksydowe na bazie olejów roślinnych. Na pokładzie natomiast użyjemy korka z recyklingu. Łódź planujemy również zrobić z napędem elektrycznym, choć wtedy nie będzie już tak szybka – mówił Janusz Kutkowski, szef firmy projektowej Seacon Engineering i pomysłodawca projektu.
EKOLOGICZNE ROZWIĄZANIA JUŻ NA ETAPIE PROJEKTU
To, że motorówka zostanie wykonana z ekologicznych materiałów, wpływa na cykl życia produktu. Ponadto łatwiejsze jest wykonanie mat lnianych niż tradycyjnych.
– Staramy się zrobić łódź, która już na etapie projektowania będzie brała pod uwagę ekologię i późniejszą utylizację. Chcemy też zmniejszyć ślad węglowy. Planujemy użyć do produkcji około 80 proc. materiałów odnawialnych. Na pewno łatwiej jest też wyprodukować maty lniane niż szklane – dodał Janusz Kutkowski.
(Wizualizacje: Seacon Engineering)
DROŻSZE WYKONANIE
– W dzisiejszych realiach koszty są od 10 do 20 proc. wyższe niż przy wykorzystaniu tradycyjnych materiałów – z uwagi na ich dostępność. Dużym plusem natomiast jest lekkość materiałów – tu z kolei oszczędzimy przy masie jednostki około 20-30 procent – podkreślił pomysłodawca projektu.
Projekt ekologicznej łodzi jest już na etapie postprodukcji. – Ustalamy ze stocznią całą technologię, tworzymy plany laminowania. Chcemy na wiosnę już popływać na naszej łódce, a jesienią pojawić się na targach – dodał.
Budowanie łodzi z naturalnych włókien nie jest zbyt popularne. Na świecie zajmuje się tym tylko kilka firm.
(Wizualizacje: Seacon Engineering)
POSŁUCHAJ ROZMOWY Z JANUSZEM KUTKOWSKIM O EKOLOGICZNYM PROJEKCIE CANNA:
Więcej informacji na stronie internetowej. Kliknij >>> TUTAJ.
Patrycja Oryl