Ma osiemdziesiąt dwie strony i zawiera mnóstwo pytań i odpowiedzi. Decyzja środowiskowa dla budowy ul. Nowej Politechnicznej wreszcie została udostępniona mieszkańcom. Dokument określa nie tylko przebieg nowej trasy tramwajowej, ale też przebudowę potoku i budowę dwóch ważnych obiektów. Mieszkańcy budynków przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego będą się odwoływać.
Zacznijmy od tego, że nowa decyzja środowiskowa Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku przesądziła o przebiegu ulicy Nowej Politechnicznej. To trasa tramwajowa z drogą rowerową i chodnikiem, która ma połączyć ul. Rakoczego z al. Grunwaldzką.
Torowisko zacznie się na wysokości ul. Rakoczego i pobiegnie ul. Jaśkowa Dolina. Następnie tory skręcą w ul. Wileńską, by po chwili tunelem dotrzeć do działek nieopodal prywatnego szpitala. Stamtąd trasa już w kierunku Wrzeszcza będzie wieść między działkami do ul. Do Studzienki, by ok. 300 m przed al. Grunwaldzką odbić w prawo w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Tramwaj przejedzie tam po wąskiej ulicy, by móc wreszcie skręcić w lewo i w prawo na al. Grunwaldzką.
TRZY WAŻNE OBIEKTY
Gdy wczytujemy się w treść decyzji, można zauważyć, że oprócz tramwaju na trasie powstaną trzy istotne obiekty. Pierwszy to tunel tramwajowy w ciągu ul. Wileńskiej. Pomoże zniwelować duże nachylenie zbocza. Będzie to obiekt o szerokości 8 m i wysokości 6 m.
Drugi obiekt to przejście podziemne w rejonie zbiornika retencyjnego pn. Wileńska. Będzie on miał 55 m i będzie umożliwiał przejście pod linią.
Trzeci obiekt to Kanał Królewski. Miasto realizując trasę tramwajową będzie musiało przebudować około 800 metrów tego cieku. Część będzie płynąć w korycie otwartym, a część w korycie zamkniętym.
Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku (graf. Maciej Naskręt/Radio Gdańsk/GoogleMaps)
MNÓSTWO DRÓG DO PRZEBUDOWY
Co ciekawe, budowa Nowej Politechnicznej to nie tylko trasa tramwajowa. Trzeba rozbudować 800 metrów ul. Jaśkowa Dolina i 1000 m ul. Wileńskiej. Do tego dochodzą ulice: Do Studzienki (800 m), Traugutta (200 m), Morenowa (200 m), Dębinki (100 m).
W ramach inwestycji ma być przebudowana ul. Smoluchowskiego na odcinku 2000 m. To spore zaskoczenie. Przebudowa tej drogi ułatwi dojazd do al. Zwycięstwa, a więc i tam przewidziano zmiany.
SPÓR O TRAMWAJ NA UL. BOHATERÓW GETTA WARSZAWSKIEGO
Inwestycja, która ma kosztować ponad 200 mln zł nie wszystkim się podoba. Chodzi o mieszkańców z domów ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Ich zdaniem wprowadzenie trasy na wąska ulicę, przy której żyją, oznacza mnóstwo problemów.
– Z tego powodu będziemy kwestionować decyzję, czyli odwoływać się do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jeśli uzna ona nasz wniosek niezasadny, odwołamy się do sądu administracyjnego – mówi Małgorzata Fechner Puternicka ze Stowarzyszenia Dolina Królewska.
Urzędnicy miejscy, którzy wnioskowali o decyzję środowiskową, muszą czekać na jej uprawomocnienie się.
Maciej Naskręt