Teren przekazany i wygrodzony. Prace nad budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską ruszyły pełną parą

M 0793

Od kilku tygodni trwają prace przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Po przekazaniu terenu wykonawcy, plac budowy został wygrodzony.

Na teren inwestycji weszła specjalistyczna firma, która zajęła się usunięciem tzw. obiektów ferromagnetycznych. Wśród pozostałości po II wojnie światowej były głównie łuski, naboje i skrzynki z amunicją. Na terenie inwestycji postawiono także biura budowy. 

TRWAJĄ PRACE PRZYGOTOWAWCZE 

Aktualnie w szerokim zakresie trwają prace porządkowe oraz przygotowawcze, związane z wykonaniem nabrzeża rozładunkowego, zlokalizowanego w części morskiej przekopu. Rozpoczęły się dostawy materiałów na potrzeby wykonania nabrzeża. Na całym terenie wykonywane są też przygotowawcze prace ziemne. Potrwają one przez najbliższe miesiące. 

– W lutym zacznie powstawać nabrzeże południowe, czyli rozładunkowe, połączeniowe oraz część nabrzeża kanału żeglugowego – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy. – Całość tego obiektu przeznaczona będzie na potrzeby dostaw drogą morską materiałów budowlanych. Chcemy zminimalizować przewożenie materiałów lądem. 

Na całym terenie wykonywane są też przygotowawcze prace ziemne (Fot. Materiały prasowe NDI/Besix)

ISTOTNA SPRAWA 

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, kpt. ż.w Wiesław Piotrzkowski podkreśla, że organizacja ruchu podczas budowy jest dla inwestora sprawą bardzo istotną.

– Przyświecają nam dwa kluczowe założenia, a mianowicie maksymalizacja transportu materiałów budowlanych drogą wodną oraz minimalizacja utrudnień w sezonie letnim – tłumaczy kpt. ż.w Wiesław Piotrzkowski. 

PIERWSZA CZĘŚĆ INWESTYCJI 

Inwestycja „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską cz. I” obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. 

DJI 0625
Inwestycja obejmuje m.in. budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej (Fot. Materiały prasowe NDI/Besix)

Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.​

oprac. mkul

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj