Od 1 września na lekcjach wychowawczych będą omawiane kwestie dotyczące zdrowia, klimatu, ochrony środowiska, ekonomii i prawa – przewiduje projekt rozporządzenia ministra edukacji, który trafił do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych.
Projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół został zamieszczony na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Zapisano w nim, że podczas zajęć z wychowawcą w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych mają być realizowane treści i zagadnienia poruszające istotne problemy społeczne: zdrowotne, prawne, finansowe, klimatyczne i ochrony środowiska.
„WYZWANIA CYWILIZACYJNE”
W uzasadnieniu projektu podano, że jest to odpowiedź na postulaty i wnioski wielu środowisk i podmiotów, m.in. ministra zdrowia.
– Ze względu na wyzwania cywilizacyjne dzisiejszego świata i zagrożenia z tym związane, zasadne jest zwrócenie szczególnej uwagi m.in. na zagadnienia, które kształtują postawy prozdrowotne uczniów oraz ugruntowują wiedzę na temat ochrony klimatu, podkreślają korzyści ze znajomości prawa w codziennym życiu czy gospodarowania posiadanymi środkami finansowymi, w tym oszczędzania – podkreślono.
Jednocześnie wskazano, że realizacja tych treści może odbywać się z udziałem zaproszonych specjalistów w danej dziedzinie, wolontariuszy, przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.
30 DNI NA ZGŁOSZENIE UWAG
Partnerzy społeczni mają 30 dni na zgłoszenie uwag do projektu. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
PAP/oprac. tgr