Opowiadania, listy, refleksje. Można pisać o izolacji i dzielić się tym ze światem. Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku zaprasza do wspólnego tworzenia „Kroniki kwarantanny”.
Relacje można wysyłać mailowo na adres: kronika@wbpg.org.pl a forma jest dowolna: listy, zapiski, drobne obserwacje, wspomnienia, refleksje, opowiadania, dzienniki.
– Pisanie „Kroniki kwarantanny” ma być próbą odreagowania sytuacji, w której się wszyscy znaleźliśmy, sytuacji niecodziennej i trudnej. Zależy nam także, by czytelnicy pokazywali w relacjach jak zmieniło się ich najbliższe otoczenie, jak kwarantanna wpływa na ich relacje z bliskimi, z przyjaciółmi, jak sobie radzą, czy jak zmieniło się miasto w ich najbliższym otoczeniu – mówi Marcin Haftkowski, kierownik Działu Promocji, Marketingu i Public Relations WiMBP w Gdańsku.
„WARTO TO ZACHOWAĆ”
O tym, że warto pisać o przeżyciach, doświadczeniach i relacjach, przekonuje Dorota Karaś – dziennikarka i pisarka z Gdańska, która niedawno wydała razem z Markiem Sterlingowem książkę o Annie Walentynowicz. Jak twierdzi, takie relacje są bezcenne chociażby jako źródła historyczne dla potomnych.
– Podczas pracy nad książką, kiedy opisywaliśmy okres strajkowy, poszukiwaliśmy materiałów i źródeł, które mówiły o życiu codziennym, czyli czym żyli ludzie, jakie mieli problemy, jak wyglądało miasto, jak sobie radzili z tym, że nie działała komunikacja. Tego typu zapiski były dla nas niezwykle cenne. Na szczęście one są. O tym też pomyślałam, kiedy przeczytałam o akcji biblioteki. Każdy ma jakieś przemyślenia na temat tego, co nas spotyka teraz, warto to zachować – przekonuje Dorota Karaś.
Wybrane teksty nadesłane przez czytelników będą prezentowane na profilu biblioteki na Facebooku i nagradzane bibliotecznymi publikacjami i gadżetami. A jeśli tekstów będzie dużo, WiMBP opracuje „Kronikę kwarantanny” w wersji elektronicznej bądź książkowej, dla upamiętnienia tego szczególnego czasu.
BIBLIOTECZNY TELEFON POGADANIA
Chętni mogą też skorzystać z Bibliotecznego Telefonu Pogadania, który działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 12 do 15 i został uruchomiony przed wszystkim z myślą o seniorach. Pod numerem 503-011-517 czekają bibliotekarze, z którymi można porozmawiać o literaturze, kulturze i codzienności. – Ludzie dzwonią, ostatnio był nawet telefon z Ostrowca Świętokrzyskiego z prośbą o wsparcie w wyborze książek na ten trudny czas. W zależności od preferencji czytelniczej staram się polecać literaturę beletrystyczną i terapeutyczną – mówi Katarzyna Dettlaff-Lubiejewska, kierowniczka Biblioteki Babie Lato.
Biblioteczny Telefon Pogadania będzie czynny na pewno do końca kwietnia. Linia obsługiwana jest przez różne filie WiMBP w Gdańsku.
Aleksandra Nietopiel/tgr