Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej ma charakter wzmacniania polskiej suwerenności, niezależności i wolności – powiedział prezydent Andrzej Duda. Razem z premierem Mateuszem Morawieckim i szefem MGMiŻŚ Markiem Gróbarczykiem złożyli wizytę terenie budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Spotkali się z inwestorami oraz podwykonawcami. Sprawdzili, jak wygląda sytuacja i jak przebiegają prace.
Andrzej Duda zaznaczył, że budowa kanału żeglugowego w tym miejscu ma dać żeglarzom i Polsce suwerenność i wolność w zakresie korzystania z Zalewu Wiślanego. – Jesteśmy dziś na terenie jednej z największych inwestycji, która ma otworzyć Zalew Wiślany, Elbląg i Frombork na nowe inwestycje gospodarcze, na nowe kontakty handlowe, na nowe możliwości – powiedział prezydent.
(Fot. Grzegorz Armatowski/Radio Gdańsk)
Prezydent przypomniał, że to inwestycja, którą zapowiedział Jarosław Kaczyński jako premier w 2007 r. – Potem, kiedy rządy się zmieniły, ta inwestycja została porzucona. Przez 8 lat rządzący Polską, koalicja PO-PSL, w ogóle o niej nie wspomniała, nie realizowała jej, nie podejmowała w tym zakresie żadnych działań. Kiedy Zjednoczona Prawica wygrała wybory w 2015 r., a ja zostałem prezydentem, wróciliśmy do czynnej realizacji tego wielkiego zadania – wskazywał Andrzej Duda.
Podkreślił, że ta „inwestycja ma charakter wzmacniania polskiej suwerenności, wzmacniania polskiej niezależności, wzmacniania polskiej wolności”. – Nie będziemy musieli prosić Rosjan o możliwość komunikowania się na Zalew Wiślany poprzez Cieśninę Pilawską, tylko będziemy mieli własne przejście – dodał prezydent.
(Fot. Grzegorz Armatowski/Radio Gdańsk)
– Chcemy nadal realizować wielkie inwestycje. Nie chcemy ich przerywać, ograniczać, zmniejszać, rezygnować z nich, bo to właśnie wielkie inwestycje są siłą napędową gospodarki – dodał Andrzej Duda. Przypomniał, że polska gospodarka jest „powoli, konsekwentnie i spokojnie” odmrażana. – Wierzę w to głęboko, że dzięki tym środkom zaradczym, które podjęliśmy w ramach tarczy antykryzysowej, dzięki środkom, które wypłaca Polski Fundusz Rozwoju przedsiębiorcom, dzięki temu, że przedsiębiorcy byli i są zwolnieni ze składek na ZUS, na KRUS, że dzięki temu polska gospodarka szybko się podniesie – powiedział.
MIEJSCA PRACY DLA POLAKÓW
Prezydent przypomniał, że inwestycje – takie jak kanał żeglugowy i Centralny Port Komunikacyjny – dają miejsca pracy. – Tutaj tylko na tej budowie, 50 polskich firm pracuje, przywożąc tutaj codziennie swoich pracowników, którzy tutaj wykonują to zadanie inwestycyjne.
(Fot. Grzegorz Armatowski/Radio Gdańsk)
PLAN DUDY
– Plan Dudy – wielki plan inwestycyjny Polski to nasza propozycja wyjścia z kryzysu, w który wpadł cały świat – mówił z kolei premier Mateusz Morawiecki. Podkreślił, że nie byłoby sukcesów w walce z koronawirusem, gdyby nie ścisła współpraca rządu z prezydentem. Szef rządu stwierdził, że przekop Mierzei Wiślanej to symbol skuteczności, wiarygodności i tego, że można w Polsce przełamać niemożność. Jak dodał, jest to także test współpracy władz państwa. W ocenie premiera, inwestycja ta jest szansą zarówno dla rozwoju regionu, jak i całej Polski.
– Powiedzmy to bardzo dobitnie, że właśnie poprzez wielkie plany inwestycyjne wychodzono z wielkich kryzysów – mówił Morawiecki. – Dzisiaj do wielkiego planu inwestycyjnego Polski, który tutaj chcemy ogłosić, którego trzonem będzie fundusz inwestycji publicznych w wysokości co najmniej 30 mld zł, dokładamy wiele kolejnych elementów odbudowy. To właśnie te tarcze, które chronią miejsca pracy, tarcza antykryzysowa, tarcza finansowa, z której codziennie 2 mld zł trafiają do firm na ratowanie miejsc pracy – mówił premier.
(Fot. Grzegorz Armatowski/Radio Gdańsk)
NIE MA OPÓŹNIEŃ
– Nie mamy żadnych opóźnień przy przekopie Mierzei Wiślanej, prace są realizowane zgodnie z harmonogramem – zapewnił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. – Jesteśmy zgodnie z harmonogramem wykonania tej inwestycji, nie mamy żadnych opóźnień – powiedział.
Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej przekazał, że zakończyła się pierwsza faza związana m.in. z robotami ziemnymi. Dodał, że przystąpiono do budowy falochronów północnego, zachodniego (900 m) oraz wschodniego (500 m). – Wykonane zostało również nabrzeże postojowe, przystąpiono do budowy przyczółków dwóch mostów obrotowych – kontynuował.
Gróbarczyk dodał, że na placu budowy pracuje ponad 50 firm; firmy z Polski odpowiedzialne są m.in. za budowę śluzy. – Nie ma dzisiaj żadnych czynników, które mogłyby wpłynąć na opóźnienie. Gwarantuję, że ta inwestycja ze strony technicznej będzie realizowana – podsumował minister.
Grzegorz Armatowski/PAP/tko