Gdańscy urzędnicy planują budowę buspasa przez środek skrzyżowania alei Havla i Łostowickiej z Armii Krajowej. Inżynierowie analizują możliwość wykorzystania planowanego w ramach Budżetu Obywatelskiego prawoskrętu do centrum jako początku uprzywilejowanej drogi dla transportu zbiorowego.
– Autobus, który skręci z Warszawskiej w aleję Havla, ustawi się na prawoskręcie w ulicę Wilanowską. Dzięki przeróbkom w obrębie skrzyżowania pojedzie na wprost – mówi Tomasz Wawrzonek z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. – Stamtąd będzie mógł wjechać na jeden z prawoskrętów przed ulicą Armii Krajowej, ale nie skręci w prawo do centrum, tylko pojedzie wprost na wybudowany pas. Jako pierwszy przejedzie przez to skrzyżowanie i, już nie włączając się do ruchu ogólnego, będzie mógł zatrzymać się w zatoce autobusowej, która znajduje się vis-a-vis cmentarza – dodaje Wawrzonek.
STWORZENIE BUSPASA
W planach jest też stworzenie pasa dla komunikacji zbiorowej w dolnej części alei Havla od Świętokrzyskiej do Wilanowskiej. W przyszłości także na Łostowickiej.
– Jednym pomysłem jest wygospodarowanie dodatkowego pasa w środku tej ulicy. Tym pasem autobusy w godzinach porannych zjeżdżałyby w dół, a w popołudniowych – w górę. To rozwiązanie ma jednak wadę, bo ciężko byłoby obsłużyć przystanki autobusowe. W związku z tym jest druga koncepcja: pas dodatkowy pod górę tak, by w popołudniowym szczycie autobus mógł swobodnie przejechać cały odcinek ulicy Łostowickiej – mówi Wawrzonek.
BRAK PROJEKTANTA
Dotąd jednak nie udało się znaleźć projektanta skomplikowanych buspasów na Słowackiego i Alei Żołnierzy Wyklętych przy Niedźwiedniku.