Rowerem elektrycznym przez Półwysep Helski? PKP chce wprowadzić bike sharing na dworce kolejowe

Przy dworcu kolejowym we Władysławowie rozpoczął się w poniedziałek test stacji ładowania i wynajmu rowerów, napędzanych energią elektryczną. W przyszłym tygodniu podobny pilotaż zostanie uruchomiony w Helu. To pionierski projekt Grupy PKP.


– To kolejny etap naszego projektu, który polega na wprowadzeniu bike sharingu na dworce kolejowe. Od ponad roku trwały testy wewnętrzne, teraz rozpoczynamy testy zewnętrzne, które potrwają do końca miesiąca. Chcemy prosić mieszkańców i turystów o wypełnienie ankiety w aplikacji internetowej i wskazanie błędów w funkcjonowaniu stacji ładowania oraz rowerów – powiedział na konferencji prasowej we Władysławowie prezes PKP Telkol Mirosław Gilarski.

W rozmowie z PAP Gilarski podkreślił, że to pierwsza w kraju usługa bike sharingu na stacjach kolejowych oferowana przez Grupę PKP. – Ten nowatorski dla nas projekt wpisuje się w szeroko pojętą politykę rządu dotyczącą rozwoju elektromobilności w kraju – podkreślił.

WYNAJEM ROWERÓW BĘDZIE MOŻLIWY PRZEZ CAŁE LATO

Prezes PKP Telkol wyjaśnił, że jeśli pilotaż się powiedzie, wynajem rowerów i stacje ładowania będą funkcjonować we Władysławowie i Helu do końca września. Koszt godziny jazdy na elektrycznym rowerze wyniesie 20 złotych, przy czym minimalna kwota, jaką trzeba będzie zasilić konto aplikacji, to 40 złotych.

– Pilotaż jest częścią prac badawczo-rozwojowych, które prowadzimy w Grupie PKP nad rozwojem elektromobilności oraz tzw. transportu na ostatniej mili z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych. Najlepszym sposobem przed wdrożeniem docelowych rozwiązań jest ich sprawdzenie w rzeczywistości, stąd pomysł na przeprowadzenie testów na jednej z bardziej malowniczych tras rowerowych na Pomorzu – nadmienił członek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz.

WALKA Z WYKLUCZENIEM KOMUNIKACYJNYM

Gilarski zaznaczył, że pilotaż bike sharingu w dwóch miejscowościach na Półwyspie Helskim to również pomysł na zwalczanie wykluczenia komunikacyjnego. – Ktoś dojedzie wypożyczonym rowerem na stację kolejową i dzięki temu zyskamy nowego klienta dla spółek przewozowych PKP – dodał.

Docelowo na każdym z dwóch dworców kolejowych znajdzie się 10 nowoczesnych rowerów elektrycznych, a obecnie we Władysławowie do dyspozycji turystów i mieszkańców jest 20 pojazdów. W przyszłym tygodniu podobny punkt ładowania rowerów elektrycznych i ich wynajmu ruszy w Helu.

Obie stacje ładowania oraz wypożyczania pojazdów to 12 stanowisk dla elektrycznych dwukołowców tj. rowerów, skuterów i hulajnóg. Połowa miejsc przeznaczona będzie na rowery do wypożyczenia, a pozostałe dla użytkowników z własnymi pojazdami.

WYPOSAŻENIE STACJI

W specjalnej szafce z zamkiem elektromagnetycznym, otwieranej zdalnie przy pomocy dedykowanej aplikacji na smartfona, znajduje się gniazdo 230V/8A do ładowania jednośladów, a także wejście USB do szybkiego zasilenia przenośnego sprzętu elektronicznego. W środku jest też miejsce na mały bagaż podręczny oraz linka zabezpieczająca pojazd przed kradzieżą.

Oferowane do wypożyczenia rowery przy wspomaganiu elektrycznym mogą rozwinąć prędkość do 25 km/h. Dla mniej wprawionych osób wyprodukowane w Polsce jednoślady wyposażono także w trzytrybowy system wsparcia jazdy. Na w pełni naładowanej baterii takim rowerem będzie można przejechać 100 kilometrów. Jazda jest możliwa również bez silnika elektrycznego tylko przy użyciu siły własnych mięśni.

Po użyciu roweru użytkownik ma odstawić go na jednej z dwóch stacji ładowania przy dworcach we Władysławowie i Helu. Trasa rowerowa między tymi miejscowościami wynosi ok. 33 km.

Wdrażany pilotaż jest współfinansowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

PAP/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj