12 firm chętnych na budowę bajpasu kartuskiego – wszystkie ceny są wyższe niż budżet kolejarzy. Polskie Linie Kolejowe zakończyły w czwartek przyjmowanie ofert w postępowaniu na przystosowanie do ruchu pasażerskiego linii z Kokoszek, przez Starą Piłę, do Glincza. To nimi pociągi miałyby kursować do Kartuz na czas remontu linii Gdynia – Kościerzyna. Najtańsza z ofert na projekt i przebudowę wynosi prawie 112 milionów złotych, przy 100-milionowym budżecie kolejarzy. Pierwszy przetarg został unieważniony z powodu ceny – o ponad 60 milionów złotych wyższej niż 216-milionowy budżet.
Polskie Linie Kolejowe liczą, że prace na kilkunastokilometrowym odcinku potrwają do jesieni 2022 roku.
Równolegle dobudowany ma zostać półtorakilometrowy odcinek w śladzie starego torowiska w Kiełpinku. Odpowiedzialna za zadanie spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła przetarg na jego projekt i budowę. Otwarcie kopert w tym powstępowaniu planowane jest na początek sierpnia.
Nowa trasa przez kilka lat będzie służyła jako objazd do Kartuz. W przyszłości może stanowić początek kolejnych, nowych linii w tej części aglomeracji.
Sebastian Kwiatkowski/pOr