Cztery oferty wpłynęły w przetargu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych części tzw. bajpasu kartuskiego. Pasażerowie mają skorzystać z linii kolejowej we wrześniu 2022 r.
– Tylko jedna z ofert przekroczyła kosztorys inwestorski, pozostałe trzy mieszczą się w zaplanowanym przez PKM SA budżecie inwestycji – poinformował rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku Michał Piotrowski.
Na realizację swojego odcinka tzw. bajpasu kartuskiego PKM SA przeznaczyła 56,82 mln zł brutto. Najtańsza z ofert, która wpłynęła na przetarg opiewa na ponad 43 mln zł, a najdroższa na niecałe 66 mln zł.
SPRAWDZANIE DOKUMENTACJI
Władze PKM przystąpią teraz do analizy wszystkich ofert. O wyborze potencjalnego wykonawcy decydować będą dwa kryteria: cena (95 proc.) i doświadczenie firmy (5 proc.).
– Dopiero po formalnym sprawdzeniu całej dokumentacji złożonej przez potencjalnych wykonawców oraz ocenie wyżej wymienionych kryteriów, możliwe będzie wybranie i ogłoszenie zwycięzcy przetargu – wyjaśnił Piotrowski.
Na przygotowanie projektów i zdobycie niezbędnych pozwoleń wybrany wykonawca będzie miał dziewięć miesięcy od dnia podpisania umowy. Natomiast na realizację wszystkich robót przewidziano 24 miesiące – tak, aby przejezdność linii kolejowej nastąpiła do 9 września 2022 r.
Na realizację swojego odcinka tzw. „bajpasu kartuskiego” PKM SA przeznaczyła 56,82 mln zł. Po otwarciu ofert w przetargu okazało się, że inwestycję dobrze oszacowano, ponieważ aż 3 z 4 ofert mieściły się w tym kosztorysie:
TORHAMER sp. z o.o. spółka komandytowa z Gdyni – 43,25 mln zł
Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. z Gdańska – 49,16 mln zł
ROVERPOL sp. z o.o. z Warszawy (lider konsorcjum) – 51,84 mln zł
NDI sp. z o.o., NDI SOPOT S.A. (partner) z Sopotu – 65,8 mln zł
ŚLADEM DAWNYCH LINII
„Bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229.
Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia–Kościerzyna–Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od pięciu lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
– Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201. Dzięki powstaniu bajpasu kartuskiego i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem – wyjaśnił Piotrowski.
Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki–Stara Piła–Żukowo–Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek–Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do samorządu województwa pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk). To właśnie tego ostatniego odcinka dotyczy przetarg ogłoszony spółkę PKM.
PAP/ako