Wieloletnie negocjacje zakończone. Uzgodniono przebieg Drogi Czerwonej w Gdyni

Gdynia uzgodniła z zarządcami portu planowany przebieg Drogi Czerwonej. W czwartek podpisano w tej sprawie porozumienie, które zakończyło trwające od lat negocjacje.

Zgodnie z ustaleniami, droga Czerwona będzie miała 9,5 kilometra długości i połączy Obwodnicę Trójmiasta z planowanym portem zewnętrznym. Na trasie powstanie też 6 węzłów komunikacyjnych.

Inwestycja pozwoli zapewnić niezbędną alternatywę dla ruchu pojazdów ciężarowych dla niewydolnej i będącej w fatalnym stanie technicznym Estakady Kwiatkowskiego.

– Droga czerwona to nie tylko połączenie Europa-Polska-Port. Trasa umożliwi także rozwój terenów znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie portu – mówi Katarzyna Spychała, wiceprezydent Gdyni. – Zapewni dostęp do projektowanej Doliny Logistycznej, objętej już granicami administracyjnymi portu o powierzchni ponad 260 hektarów oraz lokalizowanego na jej obszarze Parkingu Centralnego i innych usług związanych z działalnością portu – dodaje.

Jak zapewnia wiceprezydent, dodatkowo zwiększy ona separację portowego ruchu drogowego od ruchu miejskiego i tym samym przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz usprawni funkcjonowanie pojazdów komunikacji miejskiej.

BEZPOŚREDNIE POŁĄCZENIE

Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy, dwujezdniowy odcinek o długości 9,5 kilometra połączy planowany port zewnętrzny z Obwodnicą Trójmiasta zastępując Estakadę Kwiatkowskiego. Inwestycja poprawi dostępność portu od strony lądu, a tym samym zwiększy jego możliwości przeładunkowe.

– W podpisanym dziś porozumieniu o współpracy obie strony zobowiązały się do ścisłej współpracy przy tej inwestycji – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Droga Czerwona to jedno z największych przedsięwzięć w historii spółki, wytyczające nowe perspektywy o znaczeniu gospodarczym dla kraju, a przy okazji stymulujące rozwój miasta – dodaje.

Jak podkreśla prezes Zarządu Morskiego Portu, nowelizacja ustawy o portach i przystaniach morskich wprowadziła zmiany w ustawie o drogach publicznych, co umożliwia wybudowanie Drogi Czerwonej do Portu Gdynia i wyeliminowania ciężkiego tranzytu z centrum miasta.

DWA MILIARDY ZŁOTYCH

Inwestycja ma już zapewnione finansowanie ze środków centralnych. Gwarantuje to przyjęta w połowie ubiegłego roku ustawa „O portach i przystaniach morskich”, w której zabezpieczono na ten cel 2 mld zł. Droga Czerwona gotowa ma być do 2028 roku. Czyli do momentu, gdy wybudowany ma zostać port zewnętrzny.

– Terminy są w tym przypadku kluczowe. Bez Drogi Czerwonej nie będzie portu zewnętrznego – kwituje Adam Meller.

 

 

Marcin Lange/ako

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj