To był dobry rok dla tczewskich rowerzystów. Oddano do użytku ważne odcinki dróg rowerowych m.in. na ulicy Gdańskiej oraz Łąkowej. Przeprowadzono też liczne akcje mające na celu poprawę bezpieczeństwa i zachęcenie mieszkańców do jazdy na rowerze.
– Na pewno bardzo dużo się zmieniło w ostatnich latach. Więcej osób jeździ na rowerze i też więcej osób w przeprowadzonych badaniach docenia to, że miasto staje się bardziej przyjazne rowerzystom – mówi oficer rowerowy Urzędu Miejskiego w Tczewie, Grzegorz Pawlikowski.
W 2020 roku przeprowadzono liczne działania zachęcające tczewian do przemieszczania się na rowerach. Był to m.in. program rozwoju ruchu rowerowego w czasie pandemii „Hop na Rower!” – realizacja Tczewskiego Bonu Rowerowego na naprawę jednośladów oraz przeszkolenie w zakresie bezpiecznej jazdy. Odbyła się kolejna edycja konkursu „Rowerem do pracy”, a na odpowiednie oświetlenie zwracała uwagę jesienna kampania „Bądź jak Superbohater. Świeć przykładem”. Ponadto powstała Tczewska Karta Rowerowa, która ujednolica zasady egzaminów w szkołach.
Inwestycji też było sporo. W tym roku oddano do użytku ważne odcinki dróg rowerowych w tym na ulicy Gdańskiej. Z kolei podczas przebudowy ulicy Łąkowej powstał ostatni fragment Wiślanej Trasy Rowerowej na terenie Tczewa.
BADANIE I STRATEGIA
Trwają prace nad stworzeniem nowej strategii polityki rowerowej Tczewa do 2030 roku. Opracowanie powstaje we współpracy z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dokument ma być przedstawiony po przeprowadzeniu konsultacji społecznych na początku nowego roku.
– Główna wizja tej strategii to zwiększenie dostępności rowerowej w Tczewie. Chodzi o to, żeby z każdego osiedla można było dojechać do centrum oraz na inne osiedla. Celem jest też poprawa bezpieczeństwa – podkreśla Grzegorz Pawlikowski.
Równocześnie trwa badanie klimatu rowerowego organizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej. W 2018 roku Tczew był pierwszym miastem w Polsce, w którym przeprowadzono taką analizę.
– W pilotażowym badaniu Tczew wypadł dość dobrze na tle innych europejskich miast. Teraz będzie okazja, żeby porównać wcześniejsze wyniki ze stanem obecnym – dodaje oficer rowerowy.
W tym roku badanie jest prowadzone na szerszą skalę. Bierze w nim udział 90 miast i gmin z całej Polski, a rowerzyści w anonimowej internetowej ankiecie oceniają warunki do jazdy. Wyniki ankiety zostaną zaprezentowane w specjalnych opracowaniach dla poszczególnych miast w połowie przyszłego roku.
POTRZEBA WIĘCEJ DRÓG ROWEROWYCH
W 2021 roku w Tczewie powstanie kolejna ważna droga rowerowa – na budowę trasy wzdłuż ulicy Żwirki miasto pozyskało dodatkowe środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Na ulicy Mostowej nowy odcinek ścieżki połączy osiedla Staszica i Zatorze ze zintegrowanym węzłem transportowym.
Jednak rowerzyści od lat wskazują też inne miejsca, w których potrzebne są bezpieczne ścieżki rowerowe. To m.in. ulice Jagiellońska, Bałdowska, 30 Stycznia czy Malinowska.
– Brakuje również powrotu roweru publicznego Mevo, który w naszym mieście cieszył się bardzo dużą popularnością – zaznacza Grzegorz Pawlikowski.
W nowym roku w Tczewie będą kontynuowane akcje promujące rower jako podstawowy środek transportu. Planowane są też kolejne kampanie zwracające uwagę na bezpieczeństwo. Jest to bardzo ważne, bo jak pokazała analiza wypadków drogowych z udziałem rowerzystów w latach 2007-2019, w Tczewie z roku na rok dochodzi do większej ilości takich zdarzeń. Powodem większości z nich jest nieudzielenie pierwszeństwa rowerzystom przez kierowców samochodów.
Hanna Brzezińska