Tczew coraz bardziej przyjazny rowerzystom. Trwają prace nad stworzeniem nowej strategii polityki rowerowej

To był dobry rok dla tczewskich rowerzystów. Oddano do użytku ważne odcinki dróg rowerowych m.in. na ulicy Gdańskiej oraz Łąkowej. Przeprowadzono też liczne akcje mające na celu poprawę bezpieczeństwa i zachęcenie mieszkańców do jazdy na rowerze.

– Na pewno bardzo dużo się zmieniło w ostatnich latach. Więcej osób jeździ na rowerze i też więcej osób w przeprowadzonych badaniach docenia to, że miasto staje się bardziej przyjazne rowerzystom – mówi oficer rowerowy Urzędu Miejskiego w Tczewie, Grzegorz Pawlikowski.

W 2020 roku przeprowadzono liczne działania zachęcające tczewian do przemieszczania się na rowerach. Był to m.in. program rozwoju ruchu rowerowego w czasie pandemii „Hop na Rower!” – realizacja Tczewskiego Bonu Rowerowego na naprawę jednośladów oraz przeszkolenie w zakresie bezpiecznej jazdy. Odbyła się kolejna edycja konkursu „Rowerem do pracy”, a na odpowiednie oświetlenie zwracała uwagę jesienna kampania „Bądź jak Superbohater. Świeć przykładem”. Ponadto powstała Tczewska Karta Rowerowa, która ujednolica zasady egzaminów w szkołach. 

Inwestycji też było sporo. W tym roku oddano do użytku ważne odcinki dróg rowerowych w tym na ulicy Gdańskiej. Z kolei podczas przebudowy ulicy Łąkowej powstał ostatni fragment Wiślanej Trasy Rowerowej na terenie Tczewa. 

BADANIE I STRATEGIA

Trwają prace nad stworzeniem nowej strategii polityki rowerowej Tczewa do 2030 roku. Opracowanie powstaje we współpracy z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dokument ma być przedstawiony po przeprowadzeniu konsultacji społecznych na początku nowego roku.

– Główna wizja tej strategii to zwiększenie dostępności rowerowej w Tczewie. Chodzi o to, żeby z każdego osiedla można było dojechać do centrum oraz na inne osiedla. Celem jest też poprawa bezpieczeństwa – podkreśla Grzegorz Pawlikowski.

Równocześnie trwa badanie klimatu rowerowego organizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej. W 2018 roku Tczew był pierwszym miastem w Polsce, w którym przeprowadzono taką analizę.

– W pilotażowym badaniu Tczew wypadł dość dobrze na tle innych europejskich miast. Teraz będzie okazja, żeby porównać wcześniejsze wyniki ze stanem obecnym – dodaje oficer rowerowy.

W tym roku badanie jest prowadzone na szerszą skalę. Bierze w nim udział 90 miast i gmin z całej Polski, a rowerzyści w anonimowej internetowej ankiecie oceniają warunki do jazdy. Wyniki ankiety zostaną zaprezentowane w specjalnych opracowaniach dla poszczególnych miast w połowie przyszłego roku.

POTRZEBA WIĘCEJ DRÓG ROWEROWYCH

W 2021 roku w Tczewie powstanie kolejna ważna droga rowerowa – na budowę trasy wzdłuż ulicy Żwirki miasto pozyskało dodatkowe środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Na ulicy Mostowej nowy odcinek ścieżki połączy osiedla Staszica i Zatorze ze zintegrowanym węzłem transportowym.

Jednak rowerzyści od lat wskazują też inne miejsca, w których potrzebne są bezpieczne ścieżki rowerowe. To m.in. ulice Jagiellońska, Bałdowska, 30 Stycznia czy Malinowska.

– Brakuje również powrotu roweru publicznego Mevo, który w naszym mieście cieszył się bardzo dużą popularnością – zaznacza Grzegorz Pawlikowski.

W nowym roku w Tczewie będą kontynuowane akcje promujące rower jako podstawowy środek transportu. Planowane są też kolejne kampanie zwracające uwagę na bezpieczeństwo. Jest to bardzo ważne, bo jak pokazała analiza wypadków drogowych z udziałem rowerzystów w latach 2007-2019, w Tczewie z roku na rok dochodzi do większej ilości takich zdarzeń. Powodem większości z nich jest nieudzielenie pierwszeństwa rowerzystom przez kierowców samochodów.

Hanna Brzezińska

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj