Nowa siatka połączeń autobusowych i nowe numeracje linii – od 1 stycznia nastąpią zmiany w funkcjonowaniu miejskiej komunikacji autobusowej w Elblągu. Ich celem jest podniesienie jakości usług oraz dostosowanie komunikacji do potrzeb mieszkańców.
– Praktycznie od 30 lat bazujemy na starym szkielecie komunikacji miejskiej. Był korygowany, ale w tym czasie w Elblągu zmieniło się bardzo dużo. W Zamechu nie pracuje już kilka tysięcy osób, a to tam koncentrują się nadal główne osie komunikacji. Dlatego potrzebne są zmiany. Są one wprowadzone w dobrym momencie. Umowy, które zawieramy z nowymi przewoźnikami, będą obowiązywały przez 7 lat. Jest więc szansa, aby zracjonalizować i przemyśleć działania związane z komunikacją miejską. Linie tramwajowe pozostają bez zmian – mówi Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.
ZMIANY BYŁY KONIECZNE
Jego opinię w pełni podziela Artur Bartnik, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.
– System prosił się o zmiany. Dublujące się linie, wiele autobusów, a jednocześnie zmniejszająca się liczba pasażerów sprawiały, że coś z tym należało zrobić. Stanęliśmy przed dylematem, czy utrzymywać długie linie autobusowe, jeżdżące przez całe miasto, czy wzmocnić jednak sieć tramwajową, aby był to główny środek transportu, a autobusy mogłyby dowozić pasażerów do miejsc, w których mogą się przesiąść – argumentuje dyrektor ZKM.
LICZYŁO SIĘ ZDANIE MIESZKAŃCÓW
Wprowadzane od 1 stycznia zmiany poprzedzone zostały badaniami ruchu, uwzględniają również uwagi mieszkańców.
– Dotyczy to np. zwiększenia możliwości dojazdu do szpitala miejskiego poprzez poprowadzenie linii autobusowej ulicą Żeromskiego, będzie też więcej możliwości dojazdu do Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Uwzględnialiśmy też prośby pracodawców, w tym dojazd do fabryk mebli, czy na Modrzewinę – podkreśla prezydent Elbląga.
EKOLOGICZNA JAZDA
Oprócz nowej siatki połączeń autobusowych, nowej numeracji linii autobusowych – od 11 do 24, zmieni się także komfort jazdy zarówno dla pasażerów, jak i kierowców.
Władze miasta i podległy im Zarząd Komunikacji Miejskiej stawiają na nowoczesne autobusy, ekologiczne, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty obsługujące płatności bezgotówkowe, z kabinami dla kierowców.
– Zakładamy dla przewoźników 10 miesięcy, jako okres przejściowy, na wprowadzenie takiego taboru – dopowiada dyrektor Artur Bartnik.
Witold Chrzanowski/pOr