Porozumienie o współpracy między Polską a Koreą Południową podpisali w piątek przedstawiciele rządów obu krajów. Równocześnie złożono podpisy pod umową między CPK i lotniskiem Incheon. Południowokoreańscy eksperci przygotowali już pierwsze rozwiązania dla CPK, czerpiąc z doświadczeń hubu pod Seulem. – Centralny Port Komunikacyjny zyskuje wyjątkowego partnera strategicznego, to przełomowy moment, zupełnie nowy etap realizacji – oświadczył premier Mateusz Morawiecki przy okazji oficjalnej inauguracji współpracy CPK z koreańskim lotniskiem Incheon.
Inauguracja współpracy CPK – Incheon https://t.co/LpK0fws8vs
— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) February 26, 2021
Jak mówił Morawiecki do uczestników uroczystości, nawiązywana współpraca to zupełnie nowy rozdział w historii polskiej realizacji, to „połączenie wiedzy, ambicji, doświadczenia i potencjału”.
Zaznaczył, że transfer wiedzy do CPK już na etapie planowania i projektowania to dla nas ogromny skok rozwojowy.
HORAŁA: CPK BRAMĄ DLA DALEKIEGO WSCHODU
– Dzisiaj możemy świętować uroczyście nowy rozdział w rozwoju stosunków polsko-koreańskich i kolejny krok w procesie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała.
Jak przekazał Horała, chodzi o dwie umowy – umowę międzyrządowa dotycząca współpracy z koreańskim Ministerstwem Ziemi, Infrastruktury, Transportu i turystyki oraz umowę biznesową pomiędzy Centralnym Portem Komunikacyjnym a Lotniskiem Incheon.
– Umowy te stawiają ramy dla rozwoju naszej współpracy, która – jestem przekonany – z czasem będzie coraz bardziej poza te ramy wyrastała i będzie przynosiła coraz więcej korzyści Polsce i Korei – powiedział wiceminister.
Jak dodał, „Centralny Port Komunikacyjny, który będziemy wspólnie budować, który wspólnie przy pomocy strony koreańskiej stworzymy w Polsce, będzie bramą dla Dalekiego Wschodu do Unii Europejskiej”.
– Dzisiejsza uroczystość to przełomowy moment dla projektu CPK, a także pozytywna informacja dla całej polskiej gospodarki. Zainaugurowaliśmy współpracę nie tylko między portami lotniczymi, ale także na poziomie międzyrządowym. Choć są to działania na wysokim szczeblu dyplomatycznym i administracyjnym, poprowadzimy je tak, aby ich korzyści odczuł każdy polski obywatel – zadeklarował.
PREZES CPK: „NIEKTÓRZY TWIERDZĄ, ŻE JESTEŚMY ZBYT AMBITNI”
– Ambicja łączy nas silniej niż podpisywane porozumienia – oświadczył w piątek prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny Mikołaj Wild przy okazji oficjalnej inauguracji współpracy CPK z koreańskim lotniskiem Incheon.
Jak dodał Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny, „mamy ambicję znaleźć się w pierwszej dziesiątce najlepiej zorganizowanych portów lotniczych świata”. – Cieszę się, że dziś na pokładzie mamy przedstawicieli jednego z głównych portów lotniczych świata, od wielu lat znajdującego się w pierwszej piątce najlepiej zorganizowanych lotnisk – ocenił.
– Niektórzy twierdzą, że jesteśmy zbyt ambitni – mówił Wild, ale – jak dodał – „tacy właśnie byli twórcy Incheon”. – To dziedzictwo jest obecne w dzisiejszych pracach tej spółki, co możemy wszyscy obserwować od wielu lat – zauważył.
CZYM JEST CPK?
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma integrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
Lotnisko Incheon zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o jego budowie zapadła po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r., w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu. W 2019 roku Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów.
PAP/mat. pras./mrud