W sobotę, 27 marca, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Niestety obecna sytuacja nie pozwala na huczne świętowanie i oglądanie spektakli na żywo. Na szczęście z pomocą przychodzi internet.
Zarówno aktorzy, jak i widzowie musieli w szybkim tempie przystosować się do zmian. Teatry wystawiają swoje sztuki online.
– Tak jak większość takich placówek w pierwszej fazie pandemii zaczęliśmy działać online, początkowo udostępniając nagrania archiwalne. Dość szybko jednak zaczęliśmy realizować projekty tworzone typowo do sieci. Zaczęło się od czytań performatywnych opowiadań Stanisława Lema – powstały w sumie cztery filmy. W późniejszym czasie powstały także spektakl „Tak było. Naprawdę” oraz rejestracja koncertu „Miasto z marzeń”. Wszystkie wydarzenia są cały czas dostępne bezpłatnie do oglądania w internecie – dodał Kujawiński.
Czy spektakle online to szansa na dotarcie do szerszego grona widzów i paradoksalnie popularyzację teatru, mimo że fizycznie jest zamknięty? – Jest to na pewno ciekawe narzędzie, które pozwala na zagospodarowanie czasu oraz braku grania na żywo. Zapewne umożliwia także dotarcie do szerszej grupy odbiorców, chociażby z innych miast lub takich, którzy na co dzień nie uczęszczają do takich placówek. Niestety, w naszym odczuciu nie zastąpi bezpośredniego spotkania z widzem, jakie może nastąpić tylko przy graniu na żywo z udziałem publiczności – przyznał rzecznik.
Od 23 marca do 6 kwietnia Teatr Gdynia Główna udostępnia swoje spektakle online za darmo. To 13 różnorodnych propozycji – spektakle, koncert i warsztat teatralny. Wszystkie nagrania można obejrzeć za darmo i w pełnych wersjach. – Dla waszej wygody stworzyliśmy specjalne wydarzenie „Spektakle online Teatru Gdynia Główna”, gdzie znajdziecie linki i opisy wszystkich sztuk – czytamy na profilu facebookowym teatru.
„Kongres futurologiczny. Czytanie performatywne według Lema” można obejrzeć >>>TUTAJ.
„Czy pan istnieje, mr. Johns? Czytanie performatywne według Lema” >>>TUTAJ.
„Teohiphip, czyli telechroniczna optymalizacja historii powszechnej hyperputerem. Czytanie performatywne według Lema” >>>TUTAJ.
„Koncert „Miasto z marzeń”. Ballady osiedlowe” >>>TUTAJ.
„Tak było. Naprawdę! Czytanie performatywne. Ballady osiedlowe” >>>TUTAJ.
„Ekoprzygoda – warsztaty dla dzieci towarzyszące spektaklowi „Dzielny kapitan Ahab” >>>TUTAJ.
„Epitafium dla władzy – inspirowane myślą „Cesarza” Ryszarda Kapuścińskiego. Spektakl dla dorosłych >>>TUTAJ.
„5 X KAFKA – 8 przemian/8 metamorphoses”. Spektakl dla dorosłych >>>TUTAJ.
„Zasmakuj teatru”. Spektakl dla dorosłych >>>TUTAJ.
„Coup d’etat”. Spektakl dla dorosłych >>>TUTAJ.
„Gorączka”. Spektakl dla dorosłych >>>TUTAJ.
„Several shifts”. Spektakl dla dorosłych >>>TUTAJ.
TEATR WYBRZEŻE
Dzięki platformie vod.teatrwybrzeze.pl możemy cieszyć się najnowszymi spektaklami w domowym zaciszu. Aby obejrzeć teatralne dzieła należy dokonać bezpłatnej rejestracji. Koszt biletu online to dziesięć złotych. Daje on dostęp do sztuki przez trzy dni. Teatr proponuje swoim widzom spektakle: „Nora”, „Życie intymne Jarosława”, „Amatorki” oraz „Ruskich”.
Placówka zaprasza również do skorzystania z oferty edukacyjnej. – Zapraszamy szkoły i wszelkie grupy zorganizowane do skorzystania z oferty warsztatów online – czytamy na stronie teatru. Zajęcia mogą odbyć się na platformie ZOOM Teatru Wybrzeże lub na platformie wybranej przez uczestników, np. w ramach szkolnych zajęć – nauczyciel zaprasza prowadzącą, która uczestniczy na lekcji jako gość. Termin warsztatów każdorazowo dostosowywany jest do potrzeb grupy. Zajęcia poprowadzi Weronika Łucyk, specjalistka ds. edukacji.
Od 26 do 28 marca Teatr Miniatura udostępni online spektakl „Siedmiu krasnolusków”. Będzie go można obejrzeć na platformie interticket. Dostęp przez cały weekend kosztuje dziesięć złotych, można go wykupić w dowolnym momencie.
– Zdecydowaliśmy się udostępnić wybrane starsze spektakle, niedostępne wcześniej publiczności spoza Trójmiasta. Po „Siedmiu krasnoludkach” przyjdzie kolej na „Baltika. Psa na krze” w adaptacji i reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego (9–11 kwietnia) oraz „Tramwaje” na podstawie sztuki Romualda Wiczy-Pokojskiego w reżyserii Michała Derlatki (23–25 kwietnia) – czytamy na stronie instytucji kulturalnej.