W budżecie państwa zabezpieczono środki na budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Ministerstwo infrastruktury zatwierdziło planowany przebieg trasy.
– W ministerstwie infrastruktury został podpisany aneks do programu inwestycyjnego budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego – poinformował w czwartek podczas konferencji prasowej poseł Prawa i Sprawiedliwości Kazimierz Smoliński. Jest to zatwierdzenie przebiegu trasy według wariantu najbardziej oddalonego od centrum miasta.
WYNIK KONSULTACJI
– To wariant, który został przyjęty podczas konsultacji społecznych. Takiego przebiegu trasy chcieli mieszkańcy i samorządowcy – mówi poseł Prawa i Sprawiedliwości, Kazimierz Smoliński. – Podpisując aneks, minister infrastruktury zatwierdził jednocześnie ostateczne finansowanie dla tego projektu, które też było zależne od wybranego wariantu. To jest ten kamień milowy, od którego nie ma już odwrotu. To już tylko kwestia czasu, kiedy ta inwestycja zostanie zrealizowana – dodaje poseł.
Ponad 16-kilometrowa trasa będzie miała kategorię GP, czyli drogi głównej ruchu przyspieszonego. Rozpoczęcie inwestycji jest w dużej mierze uzależnione od decyzji środowiskowej. 31 marca wniosek o jej wydanie do Urzędu Gminy Starogard Gdański złożyła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Planowany termin ogłoszenia przetargu w systemie „projektuj i wybuduj” to pierwszy kwartał 2023 roku.
– Będziemy tę decyzję środowiskową realizować możliwie jak najszybciej i jak najszybciej tę procedurę wykonywać – zaznacza wójt gminy Starogard Gdański, Magdalena Forc-Cherek. – Wiadomo, że to się wiąże z wieloma uzgodnieniami z różnymi instytucjami. Musi zostać sporządzony m.in. raport oddziaływania na środowisko. Bardzo liczę na to, że decyzja środowiskowa, która ma w sobie element konsultacji społecznych, będzie przebiegała bez specjalnych zakłóceń – dodaje.
WAŻNY GŁOS MIESZKAŃCÓW
Konsultacja społeczne trwały kilka lat. Pierwotnie do wyboru były cztery warianty przebiegu trasy. Wariant piąty, który powstał w wyniku licznych dyskusji, jest najmniej kolizyjny i w większości przebiega przez grunty rolne.
– Budowa tej obwodnicy leży w interesie wszystkich mieszkańców, mam nadzieję, że jakieś indywidualne protesty nie przeszkodzą realizacji tej inwestycji – mówił podczas konferencji w Urzędzie Miasta Starogard Gdański przewodniczący Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy, Zenon Sobiecki. – Dbajmy o to, żeby wszelkie zapytania czy wątpliwości były szybko rozwiązywane – zwracał się do obecnych na sali samorządowców.
WYCZEKIWANY KROK MILOWY
Starania o budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego trwały prawie 20 lat. Przez centrum miasta przebiega droga krajowa nr 22, co powoduje duże korki i zanieczyszczenie powietrza.
– Przez miasto w ciągu doby przejeżdża ponad 20 tysięcy pojazdów, z czego kilka tysięcy to są pojazdy ciężkie – wylicza prezydent Starogardu Gdańskiego Janusz Stankowiak. – Szacowany koszt budowy obwodnicy to ok. 600 mln zł. Podpisanie aneksu w ministerstwie infrastruktury i zabezpieczenie tych środków to jest taki krok milowy, że trudno sobie wyobrazić lepszy. Miejmy nadzieję, że po przetargu ta kwota się zmniejszy, bo to rynek wymusza aktualne ceny. Zatem jesteśmy pełni optymizmu, że ta kwota nie będzie większa, że nie trzeba będzie szukać kolejnych środków, żeby tę obwodnicę budować, tylko że będzie odwrotnie – mówi prezydent miasta.
Budowa obwodnicy przyczyni się nie tylko do wzrostu komfortu życia mieszkańców, ale też może przyciągnąć kolejnych inwestorów.
– Trasa będzie bardzo blisko autostrady A1, węzła Pelplin. Wystarczy spojrzeć, jak rozwinęły się tereny przy węzłach Kopytkowo czy Swarożyn. Tutaj też, przy zjazdach z obwodnicy, mamy bardzo dużo ciekawych miejsc pod inwestycje – mówi starosta starogardzki, Kazimierz Chyła.
NIE TYLKO OBWODNICA
Podczas konferencji w Starogardzie Gdańskim, poseł Kazimierz Smoliński mówił też, że w tym roku ruszą przetargi na remont drogi krajowej nr 22 na terenie całego województwa. Prace rozpoczną się od granicy z województwem zachodniopomorskim w stronę granicy z Warmią i Mazurami.
– To jest dostosowanie tej drogi do warunków wymaganych przez Unię Europejską, a jednocześnie przy tej przebudowie powstanie też droga rowerowa, która będzie przebiegała przez całe Kociewie i Powiśle. To ewenement w skali kraju, żeby na tak długim odcinku przebiegała droga rowerowa – podkreśla Kazimierz Smoliński dodając, że trasa przyciągnie zarówno mieszkańców, jak i turystów, którzy będą mogli na rowerach podziwiać uroki tych okolic.
Hanna Brzezińska/mrud