Bezpłatne przejazdy linią 63, badanie społeczne kierowców i częstsze patrole Straży Miejskiej. Takie pomysły na nadchodzący sezon turystyczny mają gdańscy radni Prawa i Sprawiedliwości i radni dzielnicy Brzeźno. Ich zdaniem uspokoi to ruch i ułatwi życie mieszkańcom. ZTM w Gdańsku twierdzi, że nie wprowadzi pomysłu. Powód? Pandemia.
Andrzej Skiba, radny Prawa i Sprawiedliwości, przekonuje, że pomysły są łatwe do zrealizowania. – To po pierwsze bezpłatny tramwaj nr 63 do Brzeźna. Maksymalnie dla pięciu turystów na podstawie jednego dowodu rejestracyjnego. Ponadto oczekujemy lepszego działania straży miejskiej, a także przeprowadzenia badania społecznego, który odpowie na pytanie skąd dojeżdżają kierowcy – mówi Andrzej Skiba, radny klubu Prawa i Sprawiedliwości.
– Warto przemyśleć, czy takie postulaty nie wprowadzić na kolejna linię, na Stogi, czyli 68 – dodaje Waldemar Jaroszewicz, radny Klubu Prawa i Sprawiedliwości.
– Zmiany ułatwiłyby życie mieszkańcom. Problem w każdym sezonie jest coraz bardziej poważny – mówi Partycja Kardasz, radna dzielnicy Brzeźno.
W czwartek rada dzielnicy Brzeźno ma podjąć uchwałę o skierowaniu pomysłów dotyczących Brzeźna do magistratu.
ZTM: NIE MA NA TO SZANS
– Linie tramwajowe sezonowe 63 (Łostowice-Brzeźno Plaża) i 68 (Łostowice-Stogi Plaża) uruchamiane są w tzw. ścisłym sezonie letnim, czyli od końca czerwca do końca sierpnia – przypomina dyrektor ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski. – W ubiegłym roku, z powodu mniejszych potrzeb przewozowych wynikających z sytuacji pandemicznej, jak i trwających prac modernizacyjnych trasy tramwajowej na Stogi, tramwaje linii sezonowych nie jeździły. Zakładamy, że w tegorocznym sezonie sytuacja pandemiczna na tyle poprawi się, że tramwaje linii 63 i 68 ponownie będą kursować – dodaje Zomkowski.
Standardowo, w sezonie letnim oprócz linii 63 i 68, wzmacniana jest oferta przewozowa na linii 8, a dodatkowo, w tzw. „szerokim” sezonie, od maja do września, na trasę wyjeżdżają autobusy linii sezonowych 606, 622, 658.
– Częstotliwość kursowania tramwajów na tych liniach będzie dostosowana do aktualnych potrzeb przewozowych. Jeżeli chodzi o zwolnienie z opłat za przejazd tramwajem, pasażerów legitymujących się dowodem rejestracyjnym swojego pojazdu, to nie planujemy wprowadzania takiego rozwiązania. Dochody ze sprzedaży biletów w ostatnim roku przed pandemią, tj. w 2019 r., pokryły koszty pracy przewozowej tramwajów i autobusów zaledwie w 33 proc. Sytuacja epidemiczna i wynikające z niej ograniczenia liczby pasażerów, jeszcze bardziej uszczupliły ten dochód. W roku pandemii 2020 r. wskaźnik ten obniżył się do 23 proc. Prognozujemy, że w 2021 r. będzie się kształtował na poziomie 26 proc. – informuje dyrektor ZTM w Gdańsku.
Posłuchaj materiału dziennikarza Radia Gdańsk:
Maciej Naskręt/mrud