Dr Michał Tuszyński: „Rokowania w porcie w Gdyni są bardzo dobre” [FORUM MORSKIE]

Dr Michał Tuszyński uczestniczył w debacie „Port zewnętrzny i Port Centralny jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności polskich portów. Przekop Mierzei” podczas I Forum Morskiego Radia Gdańsk. Przedstawiciel Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu opowiedział między innymi o tym, jak ważna dla Polski jest gospodarka morska.

– Popularyzacja gospodarki morskiej, jako kluczowego działu gospodarki narodowej, jest fundamentalna dla świadomości społecznej i znaczenia polskich portów morskich w rozwoju i wzroście gospodarczym. Funkcjonowanie gospodarki i portów morskich wpływa bezpośrednio na życie każdego obywatela, nawet jeśli o tym nie wie – zauważył.

KLUCZOWA ROLA

Odniósł się także do tego, jak istotny jest rozwój polskich portów. – Rozbudowa i zwiększenie dostępności do portów morskich odgrywają kluczowe znaczenie nie tylko dla łańcucha dostaw w ujęciu zaplecza portowego, ale również od strony przedpola, czyli strony morskiej. Dostęp infrastrukturalny jest obecnie rozbudowywany i w przeciągu najbliższej dekady będzie stanowił o naszej pozycji w ujęciu globalnym – wyjaśniał.

Dr Michał Tuszyński zwrócił także uwagę na obecną pozycję polskich portów w odniesieniu do konkurencji. – Skoro na dnie Bałtyku powstają inwestycje, które naruszają strukturę geologiczną, a więc w konsekwencji ograniczają dostęp do polskich portów morskich do połączeń oceanicznych, to to jest główna bariera naszego rozwoju – mówił.

– Nie tylko rozbudowujemy infrastrukturę kolejową na kolejne 100 lat, ale również włączamy do tego standard unijny w postaci systemu RMNTS. To wynika z unifikacji systemu transportowego po to, by maksymalnie wykorzystać masę ładunkową, która spływa do Polski jako hubu logistycznego – tłumaczył jak wygląda transformacja systemu.

„ROKOWANIA SĄ BARDZO DOBRE”

Maciej Wośko zapytał gościa o to, jaki będzie bilans finansowy inwestycji w Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia. – Budowa portu morskiego w Gdyni również była finansowana papierami dłużnymi, a zatem nie jest to nadzwyczajna sytuacja. W porcie w Gdyni rokowania są bardzo dobre. Budowa jest inwestycją modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. To optymalna formuła realizacji tego typu inwestycji – odpowiadał logistyk.

Na koniec debaty dr Michał Tuszyński wskazał na najważniejsze elementy strategii rozwoju transportu w Polsce. Jego zdaniem istotne są przede wszystkim dostępność transportowa i uniwersalność portu.

 

 

oprac. ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj