Pierwsza debata ostatniego dnia finału I Forum Morskiego Radia Gdańsk nosiła tytuł: „Gospodarka morska a uwarunkowania komunikacyjne w Polsce. Inwestycje kolejowe i rozbudowa systemu kolejowego w ramach projektu CPK”. Nasi goście mówili o konieczności rozwoju kolei w Polsce. Dowiedzieliśmy się także m.in. tego, kiedy kursować zaczną pierwsze linie kolei dużych prędkości w Polsce.
Gośćmi debaty byli: Marcin Horała (sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP), Ireneusz Merchel (prezes zarządu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.), dr hab. Ernest Czermański (Katedra Transportu i Handlu Morskiego, Uniwersytet Gdański) oraz Radosław Kantak (członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych). Moderatorem rozmowy był Artur Kiełbasiński.
Marcin Horała mówił o planach inwestycji kolejowych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. – To jest przede wszystkim program inwestycji kolejowych. W ramach tego programu ma zostać wybudowane blisko 1 800 kilometrów nowych linii – przedstawiał najważniejsze założenia projektu budowy CPK.
„UDZIAŁ KOLEI JEST ZDECYODWANIE ZBYT MAŁY”
– Udział kolei w przewozach jest zdecydowanie zbyt mały. Nie obejdzie się bez budowy nowej infrastruktury. Infrastruktura kolei dużych prędkości, która będzie wybudowana w ramach programu CPK, będzie nastawiona przede wszystkim na przewozy pasażerskie. To oznacza, że strumień pasażerów przeniesie się na tę sieć i zwolni się przepustowość na tej „starej” infrastrukturze dla przewozów towarowych. Jednym z założeń naszego programu inwestycyjnego jest to, że będzie to infrastruktura w pełni kompatybilna i połączona – tłumaczył dlaczego budowa CPK jest potrzebna Marcin Horała.
O CPK mówił także Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych. – Plan jest taki, aby do 2027 uruchomione zostały pierwsze linie. W perspektywie do 2035 roku uruchomiona powinna zostać cała planowana sieć, która umożliwi pasażerom i towarom sprawne przemieszczanie się – wyjaśnił członek zarządu CPK.
Artur Kiełbasiński zastanawiał się, czy prawdopodobnym scenariuszem jest, że zaledwie niewielka część pasażerów będzie korzystała z połączenia na lotnisko faktycznie do niego dojeżdżając, a pozostali wsiadać i wysiadać będą na przystankach pośrednich załatwiając sprawy dnia codziennego.
– Jest to skomplikowane zagadnienie, które analizujemy. Sam podział, jeśli chodzi o sieć, będzie miał pięć odrębnych sposobów przemieszczania się: intercity, intercity regionalne, ekspres regionalny, regio i transport towarowy. Analizujemy możliwość wykorzystania do 20 procent przewozów towarowych, celem dociążenia projektowanej linii tak, aby miała sens inwestycyjny – tłumaczył Radosław Kantak.
BUDOWA LINII 201
Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. deklarował, że prowadzony przez niego podmiot jest na końcowym etapie dokumentacji projektowej linii łączącej Bydgoszcz, Kościerzynę i Gdynię. – Mamy już decyzję środowiskową, jeszcze nieostateczną. Natomiast w tej chwili realizujemy tak zwane trasy objazdowe między Glinczem a Kokoszkami. Samorząd województwa prowadzi inwestycje na odcinku Kokoszki-Kiełpinek. Zależy nam, żeby nie odciąć mieszkańców Kartuz i okolic od ruchu kolejowego na czas modernizacji od Somonina do Gdyni – tłumaczył.
W wielkim finale I Forum Morskiego Radia Gdańsk wziął udział także dr hab. Ernest Czermański z Katedry Transportu i Handlu Morskiego z Uniwersytetu Gdańskiego. – Nie tylko to, co dzieje się na morzu ma wpływ na gospodarkę państwa, ale też wewnętrzne inwestycje krajowe mogą mieć wpływ na sytuację na morzu. Obserwujemy znaczny wzrost obrotu kontenerowego – wskazał uczestnik spotkania.
ROZWÓJ HANDLU PÓŁNOC-POŁUDNIE
– Na zapleczu krajowym mamy rozwój CPK, budowane są linie kolejowe. Trzeba wspierać rozwój handlu Północ-Południe. Wartość dodana jest realizowana głównie w portach morskich i terminalach, które są podłączone do portów morskich. Z punktu widzenia gospodarki morskiej inwestycje w infrastrukturę są zbyt wolne. Konieczne są inwestycje na zapleczu portów. Przede wszystkim kolejowe, ale również drogowe. W przypadku Gdańska problemy byłyby mniejsze, ale większe w sprawie Gdyni. Dodatkowo trzeba zauważyć, że rozwija się Nowy Jedwabny Szlak, mimo różnych kontrowersji. Zmiana szerokości torów będzie istotna. Ważne są inwestycje kolejowe w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego – dodał profesor.
mm