W piątek o godz. 13:00 odbyła się debata „Port zewnętrzny i Port Centralny jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności polskich portów. Przekop Mierzei” w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk. Udział wziął w niej m. in. Łukasz Greinke, prezes zarządu Portu Gdańsk.
Prezes mówił o działalności Portu Gdańsk i prognozował cele na przyszłość. – Statki są coraz większe i przyjmują coraz więcej ładunków, by wszystko się opłacało. My swój rozwój musimy planować w oparciu o terminale głębokowodne, jeśli chcemy poważnie myśleć o przyszłości. Jako zarząd portu chcemy stwarzać takie warunki operatorom, by chcieli inwestować tu swoje pieniądze. Przystąpiliśmy więc do opracowania koncepcji portu centralnego i wskazaliśmy potencjalne miejsce do rozwoju.
KOSZTY PONOSZONE PRZEZ PODMIOTY WEWNĘTRZNE
– Zależy nam, aby w części koszty związane z inwestycjami mogły być ponoszone przez podmioty wewnętrzne – dodał prelegent. – Chodziło tym razem o prozaiczną rzecz, a mianowicie możliwość oddawania terenów, które pokryte są wodami morskimi, a jednocześnie nie stanowią działki ewidencyjnej gruntu. Udało się zmienić prawo i jesteśmy obecnie w procesie, który wyłoni inwestora zainteresowanego zagospodarowaniem nowych terenów w naszym porcie. Dzięki temu powierzchnia Polski znowu się zwiększy, a port gdański przybliży się do czołówki największych portów w Europie – wskazał.
Łukasz Greinke mówił o założeniach Polskiego Ładu, które mówią o powstaniu portu centralnego.
– Z własnych środków nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Nadrabiamy bowiem dług infrastrukturalny, który powstawał przez dziesięciolecia. Duże inwestycje to są koszty rzędu miliardów złotych. Aktualnie posługujemy się pieniędzmi zewnętrznymi inwestorów. Jeśli jednak w budżecie zostaną zaplanowane środki na rozwój portu centralnego z chęcią przygotujemy taką infrastrukturę – wyjaśnił.