„Port zewnętrzny i Port Centralny jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności polskich portów. Przekop Mierzei” [FORUM MORSKIE]

Znajdujemy się w szczególnym momencie historii Polski, gdy poziom inwestycji w portach jest potężny. Co zrobić, żeby te plany i projekty stały się realnymi przedsięwzięciami? O tym rozmawiano o godz. 13:00 podczas trzeciej i ostatniej piątkowej debaty I Forum Morskiego Radia Gdańsk, która nosiła tytuł „Port zewnętrzny i Port Centralny jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności polskich portów. Przekop Mierzei”.

Udział w dyskusji wzięli: Łukasz Greinke (prezes zarządu Portu Gdańsk), dr Michał Tuszyński (Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu) oraz Arkadiusz Zgliński (dyrektor Portu w Elblągu). Debatę prowadził Maciej Wośko.

BUDOWANIE POZYCJI NA RYNKU

– Statki są coraz większe i przyjmują coraz więcej ładunków, by wszystko się opłacało. My swój rozwój musimy planować w oparciu o terminale głębokowodne, jeśli chcemy poważnie myśleć o przyszłości. Jako zarząd portu chcemy stwarzać takie warunki operatorom, by chcieli inwestować tu swoje pieniądze. Przystąpiliśmy więc do opracowania koncepcji portu centralnego i wskazaliśmy potencjalne miejsce do rozwoju – mówił prezes Portu Gdańsk, Łukasz Greinke.

Dr Michał Tuszyński zwrócił uwagę na to, jak istotny jest rozwój infrastruktury portowej. – Rozbudowa i zwiększenie dostępności do portów morskich odgrywają kluczowe znaczenie nie tylko dla łańcucha dostaw w ujęciu zaplecza portowego, ale również od strony przedpola, czyli strony morskiej. Dostęp infrastrukturalny jest obecnie rozbudowywany i w przeciągu najbliższej dekady będzie stanowił o naszej pozycji w ujęciu globalnym – wyjaśniał.

Jednym z takim przedsięwzięć jest droga wodna, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. – Port w Elblągu i porty zalewowe, zarówno w części województwa warmińsko-mazurskiego, jak i w województwie pomorskim, będą wreszcie połączone skróconą drogą wodną z innymi strategicznymi dla gospodarki państwa polskiego portami, a także z portami Europy Zachodniej i Skandynawii. Ale również nie odżegnujemy się od współpracy z portami rosyjskimi, głównie tymi zlokalizowanymi w obwodzie kaliningradzkim oraz litewskimi – powiedział Arkadiusz Zgliński.

MOŻLIWOŚCI I WYZWANIA

Łukasz Greinke stwierdził, że największym wyzwaniu w tworzeniu inwestycji Portu Gdańsk są pieniądze, stąd ważna może być rola Polskiego Ładu, którego założenia mówią o powstaniu portu centralnego. – Z własnych środków nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Nadrabiamy bowiem dług infrastrukturalny, który powstawał przez dziesięciolecia. Duże inwestycje to są koszty rzędu miliardów złotych. Aktualnie posługujemy się pieniędzmi zewnętrznymi inwestorów. Jeśli jednak w budżecie zostaną zaplanowane środki na rozwój portu centralnego, z chęcią przygotujemy taką infrastrukturę – wyjaśnił.

Dr Michał Tuszyński mówił o działaniach, które ograniczają konkurencyjność polskich portów. – Skoro na dnie Bałtyku powstają inwestycje, które naruszają strukturę geologiczną, a więc w konsekwencji ograniczają dostęp do polskich portów morskich do połączeń oceanicznych, to to jest główna bariera naszego rozwoju – mówił.

Arkadiusz Zgliński powiedział, że pierwszy etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zostanie zakończony w czerwcu przyszłego roku. – Ale problemów Portu w Elblągu nie rozwiązuje tylko sam kanał na Mierzei Wiślanej, lecz również inwestycje, które są z nim niejako skorelowane. Chodzi o pogłębienie torów wodnych i zapewnienie bezpiecznej głębokości dostępu do elbląskiego portu – podkreślał.

 

 

am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj