Nowy most nad budowanym kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną zostanie oddany do użytku w piątek – poinformował Urząd Morski w Gdyni. To jeden z dwóch mostów, po których mieszkańcy i turyści będą przejeżdżać, odwiedzając miejscowości od Krynicy Morskiej do Stegny.
W Nowym Świecie koło Kątów Rybackich na Mierzei Wiślanej trwa budowa kanału żeglugowego, łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślaną. Kanał ma skrócić obecną drogę wodną z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, która wiedzie teraz przez cieśninę pilawską.
Prace trwają na całej szerokości Mierzei, zarówno od strony morza, jak i od zalewu. Wbrew obawom, budowa nie utrudnia ruchu samochodowego drogą wojewódzką 501, łączącą Stegnę z Krynicą Morską. W piątek, zgodnie z zapowiedziami inwestora, jeden z dwóch mostów nad budowanym kanałem żeglugowym – Most Południowy – zostanie oddany do użytku. Turyści odwiedzający miejscowości na mierzei będą mogli po nim przejeżdżać przy okazji oglądając z bliska budowę nowej drogi wodnej.
JEDEN Z NAJWIĘKSZYCH W POLSCE
Urząd Morski w Gdyni oraz wykonawca inwestycji NDI/Besix przekazał szczegółowe informacje, dotyczące mostu. Jak podano, to jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton. Ciekawostką jest, że mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, został on wyważony co do kilogramów.
Długość mostu wraz z dylatacjami wynosi 61,15 m a szerokość to 17,20 m. Ma dwa przęsła. Posiada klasę obciążenia A. Ciężar konstrukcji stalowej ustroju nośnego wynosi 373 tony a ciężar przeciwwagi – 160 ton. Posadowiony został na palach prefabrykowanych.
Ciekawostką jest też, że most obraca się na podporze P2 na łożysku soczewkowym, a siłowniki obrotu mostu ważą 4 tony każdy. Most wyważono z uwzględnieniem wszelkich ciężarów, nawet nawierzchni na jezdniach i chodnikach, co odbyło się na podstawie specjalnej procedury, pod nadzorem specjalistycznego sprzętu, z dokładnością do kilogramów.
DWA MOSTY OBROTOWE
Docelowo nad kanałem żeglugowym będą dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie. Dzięki tym obiektom kierowcy nie będą stać w korkach, czekając, aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
PAP/mk