Bryła ze stali i szkła. Dworzec kolejowy w Gdańsku Wrzeszczu zostanie wyremontowany

Jeszcze tego lata zacznie się remont dworca kolejowego w Gdańsku Wrzeszczu. Kolejarze podpisali wartą 13 milionów złotych umowę na prace budowlane. Nowy będzie wyższy, o kształcie spójnej bryły ze stali i szkła, z większą poczekalnią. Ma być gotowy do końca przyszłego roku.

Gdańsk Wrzeszcz jest jednym z najważniejszych dworców w Polsce pod względem liczby obsługiwanych podróżnych. Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Budynek był dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku. W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku. Od tego czasu kilka razy go przebudowywano. Obecna inwestycja ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru. Najbardziej widoczna będzie zmiana wyglądu zewnętrznego dworca. W miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła, co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca. Najbardziej reprezentacyjną częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, które zostanie zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem, a także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony. Architekturę nowej bryły dworca podkreśli iluminacja. Zaakcentuje ona w szczególności główne wejścia do budynku, a także podświetli pnącza znajdujące się na elewacji od strony peronów.

Zieleń zaprojektowano również na dachu budynku, gdzie zajmie ona prawie 400 metrów kwadratowych. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Rośliny te są mało wymagające w uprawie, a także odporne na susze. Mimo to w okresach pozbawionych opadów będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka. Na dachu oprócz zieleni zostanie umieszczonych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Z innych rozwiązań proekologicznych warto wspomnieć o zastosowaniu pomp ciepła do ogrzewania budynku, energooszczędnym oświetleniu z automatyką sterującą oraz o termomodernizacji budynku poprzez dobranie materiałów budowlanych o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

PRAWIE DWA MILIARDY ZŁOTYCH NA MODERNIZACJĘ

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury podkreśla, że mieszkańcy Gdańska zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. – Mam nadzieję, że zmodernizowany budynek dworca stanie się jedną z wizytówek miasta i pozwoli na obsługę jeszcze większej ilości podróżnych. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie dwa miliardy złotych na modernizację blisko 200 dworców – wskazuje.

Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, wskazuje, że dzięki inwestycji dworzec stanie się nowoczesnym i komfortowym budynkiem. –  Cieszy również to, że na dworcu zostanie wprowadzonych szereg proekologicznych rozwiązań – podkreśla.

Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A., ocenia przebudowę dworca w Gdańsku Wrzeszczu jako drugą (po przebudowie Gdańska Głównego) najważniejszą inwestycję w województwie pomorskim. – Dzięki niej ten odwiedzany codziennie przez tysiące podróżnych obiekt zyska całkowicie nowy wygląd, a poza tym stanie się komfortowy, dostępny i proekologiczny – wskazuje.

DOJŚCIE NA PERONY Z POMINIĘCIEM HOLU

W całkowicie nowy sposób zaaranżowano przestrzeń obsługi podróżnych. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą w nim ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Na szklanych panelach zamieszczonych na jednej ze ścian nowego holu zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Przejawem funkcjonalności nowej aranżacji wnętrz dworca jest to, że na perony będzie można dostać się z pominięciem holu, przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony przewidziano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe.

Przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne, za to wdrożony zostanie szereg usprawnień takich jak ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a czy tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami. Na dworcu zostaną zastosowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system BMS – Building Management System.

W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca znajdą się stojaki rowerowe.

JEDNA Z 22 INWESTYCJI PKP

Przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP S.A. w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt wynosi około 13,2 mln złotych brutto. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku.

Sebastian Kwiatkowski/MarWer
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj