Samorząd Województwa Pomorskiego planuje kupić nowe kolejki elektryczne. Składy mają obsługiwać połączenia aglomeracyjne, jak i te realizowane przez PKM. W sumie na celowniku są 44 nowe pociągi.
Inwestycja ma być finansowana z różnych źródeł i, jak przekonuje marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, jest potrzebna.
– W województwie pomorskim mieszkańcy i turyści najczęściej wybierają kolej jako ważny dla nich środek komunikacji w transporcie publicznym. Zwracamy uwagę na problemy, jakie dzisiaj występują wśród przewoźników, którzy zbyt wolno wymieniają tabor, służący mieszkańcom i turystom. Stąd nasza odpowiedź – mówi Mieczysław Struk.
Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych będzie realizowany w formie dwóch przetargów. Pierwszy obejmie 30 pojazdów do obsługi aglomeracji na linii komunikacyjnej Gdańsk Śródmieście–Wejherowo. Pojazdy powinny trafić na Pomorze do końca 2025 roku.
W drugim przetargu samorząd zamierza zakupić 14 pojazdów do obsługi sieci PKM po jej elektryfikacji. W tym przypadku dostawa nowych pociągów zakończyć się ma w 2024 roku.
(fot. mat. prasowe)
NOWE, LEPSZE POCIĄGI
Zakupione składy będą szybkie, a trzy pary drzwi w każdym członie pojazdu umożliwią płynną wymianę pasażerów. To sprawi, że czas przejazdu między Gdańskiem a Wejherowem skróci się. Standardem we wszystkich pojazdach ma być sieć Wi-Fi, monitoring oraz wyposażenie w defibrylator AED.
Oba projekty inwestycyjne rozpoczną się od zakupu jednego pojazdu, zaś uruchomienie tzw. prawa opcji, czyli rozszerzenia zamówienia o kolejne składy, zaplanowano na grudzień 2022 roku.
oprac. Aleksandra Nietopiel/tm