Rozpoczynający się rok szkolny znów nie będzie taki sam, jak przed pandemią. Ale dzieci i młodzież wracają do szkół. Maseczki co prawda nie są obowiązkowe, lecz życie w szkole stawia wiele wyzwań zarówno przed kadrą, jak i przed uczniami.
W środę rok szkolny rozpoczęło 4,6 miliona uczniów w 20 tysiącach szkół. Dzwonek zabrzmiał pierwszy raz dla 381 tysięcy uczniów rozpoczynających naukę w podstawówkach. We wszystkich typach szkół uczy 644,5 tysiąca nauczycieli. Pedagodzy przyznają, że będzie to rok pełen wyzwań, bo w związku z pandemią resort edukacji przekazał wiele wytycznych mających zapewnić uczniom i nauczycielom bezpieczeństwo.
Jednym z zaleceń jest zachowanie minimalnej odległości 1,5 m między osobami w szkole. W przestrzeniach ogólnodostępnych, zwłaszcza, gdy nie da się zachować dystansu, zaleca się też noszenie maseczek, dlatego rodzice powinni zaopatrzyć w nie swoje dzieci. Jeśli tego nie zrobią, uczniowie otrzymają je w szkołach.
MINISTER CZARNEK I PSYCHOLOGOWIE ZGODNI: UCZNIOWIE POTRZEBUJĄ NAUKI STACJONARNEJ
Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek wielokrotnie podkreślał, że od 1 września 2021 roku wszyscy uczniowie i słuchacze będą uczyć się w szkole na zasadach sprzed pandemii, czyli w trybie stacjonarnym. Podkreślał, że uczniowie tego potrzebują. Psychologowie zgadzają się z nim.
– Proces nauczania obejmuje nie tylko kwestie przekazywania wiedzy i jej nabywania, ale również mieści się w nim wychowanie i zaspokajanie potrzeb, między innymi kontaktu z drugim człowiekiem, bycia w grupie społecznej – podkreśla dr Marta Znajmiecka z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego.
Resort edukacji i nauki zaleca, aby rodzice ograniczyli przebywanie na terenie szkoły. Mogą oni jednak wchodzić z dziećmi do jej przestrzeni wspólnej, zachowując dystans 1,5 m od innych rodziców i pracowników szkoły, przy czym powinni przestrzegać wszelkich środków ostrożności (zasłaniać usta i nosy maseczkami, a także dezynfekować dłonie).
DO SZKOŁY BĘDĄ MOGLI PRZYCHODZIĆ TYLKO ZDROWI UCZNIOWIE
Zgodnie z wytycznymi do szkoły może przychodzić tylko uczeń bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej, na którego nie został nałożony obowiązek kwarantanny ani izolacji domowej.
W szkołach nie zabraknie środków do dezynfekcji ani maseczek. Marek Pleśniak z OSKKO zauważa, że na początku pandemii problemem była ich niedostateczna ilość. Jednak w ubiegły poniedziałek rozpoczęła się akcja dostaw tak zwanych pakietów covidowych do prawie 32 tysięcy szkół i placówek oświatowych. W asortymencie, który trafia do szkół, znalazły się stacje do dezynfekcji z funkcją mierzenia temperatury, płyny do dezynfekcji oraz środki ochrony osobistej, w tym maseczki. Szkoły i placówki otrzymają również termometry bezdotykowe.
MINISTERSTWO EDUKACJI OFERUJE CZTERY PROGRAMY WSPARCIA
Wspieranie uczniów obejmuje nie tylko chronienie ich przed zakażeniem. W nowym roku szkolnym Ministerstwo Edukacji i Nauki będzie realizowało cztery programy wsparcia w powrocie do szkół po długotrwałym okresie nauki zdalnej. Na ich realizację przeznaczono 244 mln zł. Programy mają na cel poprawę kondycji fizycznej uczniów, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, działania profilaktyczne dotyczące wad wzroku i pomoc w uzupełnieniu wiedzy.
Program „Aktywny powrót uczniów do szkoły. WF z AWF” obejmuje szkolenia nauczycieli wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej. Każdy chętny nauczyciel może zgłosić się do programu, aby wziąć udział w szkoleniu z prowadzenia lekcji wychowania fizycznego i zajęć ruchowych (w ramach walki ze skutkami pandemii oraz promocji wśród dzieci i młodzieży regularnej aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia). Nauczyciel, który ukończy szkolenie, otrzymuje certyfikat, a jego szkoła może aplikować o środki na zajęcia dodatkowe w ramach „Sport Klubów”. Łączny koszt realizacji projektu przez wszystkie Akademie Wychowania Fizycznego wyniesie w tym roku 40 mln zł.
W ramach programu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieci i młodzieży Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w partnerstwie z Fundacją Polskiej Akademii Nauk w Lublinie przeprowadzi profesjonalną diagnozę problemów uczniów w wyznaczonych losowo 1200 szkołach. Dzięki niej eksperci opiszą problemy oraz opracują model wsparcia i pomocy uczniom doświadczającym trudności, a specjaliści udzielą dzieciom i młodzieży bieżącego wsparcia psychologicznego. W tym roku na realizację pilotażu programu zostanie przeznaczonych 15 mln zł.
„Dobrze widzieć” to program profilaktycznego badania wad wzroku. Uniwersytet Medyczny w Lublinie będzie realizował badania związane z profilaktyką krótkowzroczności u uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Zespół ekspertów z uczelni pod kierownictwem profesora Roberta Rejdaka przeprowadzi badania przesiewowe i działania edukacyjne w wybranych szkołach. Program będzie realizowany w czwartym kwartale bieżącego roku. Jego koszt w tym roku wyniesie 1,1 mln zł.
WSPARCIE W NAUCE
Z kolei zajęcia wspomagające mają na celu utrwalenie wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych wchodzących w zakres kształcenia ogólnego oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego są przeznaczone dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży. Zajęcia mogą być prowadzone w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych, w tym w szkołach specjalnych i artystycznych realizujących kształcenie ogólne. Na ten cel samorządy dostaną około 141 mln zł.
Niezależnie od czterech programów wsparcia uczniów po pandemii 6 września rusza pilotaż programu „Poznaj Polskę”, w ramach którego chętne szkoły otrzymają środki na dofinansowanie wyjazdu do znajdujących się w Polsce muzeów, miejsc pamięci, obiektów kultury, instytucji popularyzujących osiągnięcia nauki. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach programu „Polski Ład”.
– Dzięki programowi będziemy mogli dofinansować do 80 proc. kosztów wycieczek: do pięciu tys. zł wycieczka jednodniowa, do 10 tys. zł wycieczka dwudniowa, do 15 tys. zł wycieczka trzydniowa. Wstępnie na ten cel przeznaczamy 15 mln zł – poinformował w piątek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
SZCZEPIENIA W SZKOŁACH
W pierwszych tygodniach nowego roku szkolnego 2021/2022 szkoły będą zachęcać uczniów i ich rodziców do szczepień przeciw COVID-19.
Zgodnie z zaplanowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki harmonogramem pierwszy tydzień września zostanie poświęcony na działania informacyjne (tak zwany tydzień informacyjny). W tym czasie dyrektorzy będą organizować spotkania informacyjne z rodzicami na temat szczepień dzieci, które ukończyły 12 lat. Mają odbyć się także lekcje, nie tylko wychowawcze, związane z tym tematem. Aby ułatwić ich przeprowadzenie, resort edukacji i nauki rozesłał do szkół zestawy materiałów informacyjnych o szczepieniach. W pakiecie znalazły się filmy, scenariusze lekcji i dodatkowe materiały edukacyjne.
POTRZEBNE BĘDZIE WYPEŁNIENIE DEKLARACJI
W drugim tygodniu szkoły będą zbierać deklaracje rodziców o chęci zaszczepienia dziecka w ramach akcji organizowanej w szkole albo w wyznaczonym punkcie szczepień. Następnie będą prowadzone szczepienia.
Do zaszczepienia przeciw COVID-19 osoby nieletniej wymagana jest zgoda przedstawiciela ustawowego dziecka/rodzica na świadczenie profilaktyczne (przeprowadzenie szczepienia), złożona na kwestionariuszu wstępnego wywiadu przesiewowego przed szczepieniem. Dotyczy to zarówno szczepień prowadzonych w populacyjnych punktach szczepień, jak i szkołach.
RODZICE I PRACOWNICY RÓWNIEŻ BĘDĄ MOGLI SIĘ ZASZCZEPIĆ
W przypadku szczepienia w punkcie populacyjnym młodzieży w wieku 16-17 lat nie jest konieczna obecność rodzica, w przypadku młodszych dzieci (12-15 lat) taka obecność jest wymagana. Podczas szczepienia w szkole rodzic nie musi być obecny.
Zaszczepieni będą mogli być także rodzice uczniów oraz pracownicy szkoły.
Minister zdrowia Adam Niedzielski zapowiedział w ubiegłym tygodniu, że podczas szczepień prowadzonych w szkołach na pewno obecny będzie lekarz. Jego obecność ma zapewnić punkt szczepień.
MOŻNA SKONTAKTOWAĆ SIĘ DROGĄ MAILOWĄ ZE SPECJALISTAMI
Od 25 sierpnia działa specjalny adres mailowy szczepienia-dzieci@gis.gov.pl, na który rodzice i opiekunowie mogą wysyłać pytania związane ze szczepieniami uczniów. Na wiadomości odpowiadają specjaliści z Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19 młodzieży w wieku 16-17 lat w punktach populacyjnych ruszy w połowie maja. Wcześniej ruszy rejestracja osiemnastolatków. 7 czerwca będą mogły do nich dołączyć dzieci w wieku 12-15 lat.
DLA NIEPEŁNOLETNICH TYLKO SZCZEPIONKA PFIZERA
Polscy pacjenci otrzymują szczepionkę przeciw COVID-19 jednej z czterech firm. Preparatami firm Moderna, AstraZeneca i Jannsen (Johnson & Johnson) szczepione są tylko osoby od osiemnastego roku życia. Preparatem firmy Pfizer/BioNTech, obok osób pełnoletnich, szczepione są także dzieci i młodzież w wieku 12-17 lat. Szczepionka J&J jest jednodawkowa. Pozostałe wymagają podania dwóch dawek.
PAP/MarWer