Gdyńska stocznia Crist zbuduje specjalistyczną jednostkę do układania żwiru na dnie morskim pod elementy 18-kilometrowego tunelu podmorskiego. Połączy on Niemcy oraz Danię.
Efektem inwestycji, w którą włączy się polska stocznia, będzie najdłuższy na świecie zatapiany tunel. – Crist zawarł umowę na budowę jednostki specjalistycznej z konsorcjum FLC odpowiedzialnym za projekt i budowę tunelu, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt – poinformowała Karolina Michalak z biura zarządu Crist S.A.
Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, a dokładnie między portami Puttgarden w Niemczech i Rodbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Dzięki tunelowi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą zajmie poniżej trzech godzin (obecnie czas jazdy między tymi miastami wynosi 4,5 godziny).
JAK ZAANGAŻUJE SIĘ CRIST?
W ramach kontraktu stocznia zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę wielozadaniową wyposażoną m.in. w zatapialne urządzenie do zrzutu, które posłuży do układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu. Będzie miała ona kadłub o długości ponad 130 m (całkowita długość to 149 m) oraz szerokość 48 m. Pomieści do 19 osób i będzie posiadała dwie komory żwirowe.
– Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych – wyjaśniła Karolina Michalak.
UMOWA Z KONSORCJUM
FLC, z którą Crist zawarł kontrakt, jest spółką joint venture odpowiedzialną za projekt i budowę tunelu między Niemcami a Danią. Konsorcjum tworzą międzynarodowe firmy budowlane, które posiadają doświadczenie w dużych projektach infrastrukturalnych.
– To kolejny duży projekt infrastrukturalny wygrany przez Crist, po budowie m.in. jednostki specjalistycznej Zourite służącej do konstrukcji wiaduktu morskiego na wyspie La Reunion, czy specjalistycznego doku Marco Polo służącego do budowy kesonów, dzięki którym powiększono obszar Księstwa Monako. Są to wielomiliardowe projekty. Kontrakt, który trafił do Crist, potwierdza naszą ugruntowaną pozycję na rynku jednostek specjalistycznych – zaznaczyła Michalak.
PAP/tm