Powrót do przeszłości na czas remontu Mostu Stągiewnego. Tymczasowa przeprawa w miejscu kładki z XVI wieku

Most Stągiewny już niebawem stanie się mostem zwodzonym. Od 4 października jest wyłączony z użytkowania, a ruch pieszych i rowerów przekierowano na tymczasową kładkę. Ta z kolei powstała w miejscu, w którym od 1600 roku istniał Most Rogoźników, a przez ostatnich 60 lat przypominały o nim tylko fragmenty przyczółków i filarów.  Jak podaje Gedanopedia, zwodzony Most Rogoźników na mapie Gdańska pojawił się już w 1600, łącząc Wyspę Spichrzów z okolicą obecnej ulicy Szopy. Do połowy XIX wieku zamykany był na noc. W 1891 roku został przebudowany z drewnianego na stalowo-ceglany. Umocowany był na ceglano-kamiennych przyczółkach, a co 12 metrów w nurcie Nowej Motławy rozstawione zostały jego filary. Tylko te elementy przetrwały jego zniszczenie w 1945 roku. Na nich też umieszczono w latach 50. XX wieku drewnianą kładkę, ostatecznie rozebraną w 1962 roku.

To właśnie na tej konstrukcji opiera się nowa, tymczasowa przeprawa, którą można przedostać się z Długich Ogrodów na Wyspę Spichrzów. Kładka złożona jest z elementów rusztowaniowych z możliwością otwierania. Ma 42 metry długości, a ciąg komunikacyjny ma 2,07 metra szerokości. Będzie dostępna prawdopodobnie do czerwca 2022 roku, kiedy to planowane jest ponowne otwarcie Mostu Stągiewnego.

Wtedy również powinna przestać obowiązywać tymczasowa organizacja ruchu przy skrzyżowaniu ulic Szopy, Szafarni i Długich Ogrodów, które zostanie zamknięte. Auta na Wyspę Spichrzów w tym czasie mogą dostawać się objazdem wytyczonym przez ulicę Chmielną.
 

oprac. mrud
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj