Europejski Bank Inwestycyjny i Bank Gospodarstwa Krajowego zgodziły się sfinansować Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej. Kredyt w wysokości ponad miliarda złotych pozwoli na budowę 39-kilometrowego odcinka od Chwaszczyna do węzła drogowego Gdańsk Południe.
Polska administracja drogowa zabiegała o 240 milionów euro preferencyjnego kredytu od dłuższego czasu. Pieniądze zasilą Krajowy Fundusz Drogowy. Wcześniej chciano zrealizować inwestycję w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Ostatecznie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała przetarg.
PRACE ROZPOCZNĄ SIĘ ZA ROK
Wartą 1,5 miliarda złotych umowę na projekt i budowę 40 kilometrowej drogi, która połączy Chwaszczyno z Żukowem i Straszynem, drogowcy podpisali wiosną. Prace w terenie, po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, powinny zacząć się za rok.
– Dobrze funkcjonująca sieć dróg ekspresowych jest ważnym czynnikiem wzrostu gospodarczego oraz poszerzania dostępu do rynku pracy a ułatwiając dojazd do mniejszych miejscowości, podnosimy ich atrakcyjność w sektorze turystycznym. Nowa droga zlikwiduje wąskie gardła w rejonie Trójmiasta na istniejącej, zatłoczonej obwodnicy – mówi wiceprezes EBI, Teresa Czerwińska.
POPRAWA POŁĄCZEŃ DROGOWYCH
Jak wskazuje BGK, projekt ma wpłynąć na poprawę połączeń drogowych w Trójmieście oraz ułatwić dostęp do portów w Gdyni i Gdańsku. To także część szerszej rozbudowy trasy S6 i połączenia Szczecina i Gdańska drogą ekspresową. Droga ma biec równolegle do wybrzeża Morza Bałtyckiego.
Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta będzie alternatywą dla dzisiejszej ekspresowej 6. Ma być gotowa w 2025 roku.
Sebastian Kwiatkowski/ua